
نطق پیش از دستور مهدی طاهری در جلسه 127 (1402/06/19)
به نام خدا ايام پاياني ماه صفر را به همه هم وطنان مسلمان تسليت عرض مي كنم و پيشاپيش فرارسيدن ارتحال جانگداز پيامبراكرم (ص) و شهادت امام حسن مجتبي (ع) و امام رضا (ع) را تعزيت و تسليت عرض ميكنم. لازم مي دانم از تلاشهاي همه دست اندركاران حماسه بزرگ اربعين حسيني، بويژه آن دسته از كاركنان و مسئولان مخلص و خادم شهرداري شيراز در برپايي موكب حضرت احمدبن موسي (ع) در مرز شلمچه تشكر كنم و براي قطره قطره عرق جبيني كه بدون هيچ چشمداشت دنيوي و فقط براي رضاي خدا بر زمين ريختند از خداوند متعال برايشان آرزوي سعادت و عاقبت بخيري كنم . انشاا... همه ما مشمول دعاهاي خير زائران عاشق حضرت اباعبدا... الحسين (ع) قرار بگيريم . سه موضوع زير را از باب تكاليف نظارتي شورايي، خدمت شهردار محترم جهت پيگيري يادآور و متذكر مي شوم. در عين حال لازمست پيشاپيش از همه تلاشهاي خالصانه و شبانه روز ايشان و مسئولان محترم شهرداري خدمتگذار شيراز ، قدرداني نمايم . 1- جناب شهردار، آرمستان دارالسلام يك موضوع ميان و فرا بخشي شهرداري است كه فقط با يك اقدام مديريتي منسجم و قدرتمند به سرانجام خواهد رسيد. متاسفانه به محض طرح مسئله، هر يك از سازمان هاي متولي ادعاي اقدام دارند در حاليكه موضوع به سرانجام رساندن اين اثر ملي مهم، تنها در قالب يك پروژه متمركز و با تشريك مساعي همه سازمانهاي ذي نفع مانند اداره ميراث و اوقاف و حتي توجه به نظرات بستگان متوفيات، قابل حل مي باشد. متاسفانه تصميمات در قالب صورتجلسات متعدد باقي مانده و عملا قريب به دو سال است كه كار مهمي صورت نگرفته، حتي خرابي هاي گسترده شبكه هاي آب اين آرامستان، در حال تخريب بخشي از اين گنجينه بزرگ شيراز است. شك ندارم چنين گنجينه اي كه قدمت آن به سالهاي صدر اسلام بازمي گردد اگر در اختيار هر شهر يا كشور ديگري بود اينچنين بي تفاوت از كنار آن رد نميشد. لطفا به آرامستان هاي بزرگ و ميراثي جهان اسلام مانند قبرستان باب الصغیر كه یکی از قبرستانهای بسیار مهم و تاریخی اسلامي در شهر دمشق كه مدفن برخي از همسران پيامبر و شهداي كربلا و صحابی پیامبر است و يا قبرستان وادیالسلام نجف که مدفن بزرگان اسلام و شيعه است و سالانه میلیونها زائر مسلمان و گردشگر غيرمسلمان از آنها دیدن میکنند، سري بزنيد تا متوجه عظمت كار و در عين حال عقب ماندگي دارالسلام شيراز شويد. بياييد و براي خودتان يك عاقبت بخيري بزرگ در كنار ساير اقدامات خوبتان برجاي گذاريد . 2- ضمن تشكر وافر از همت و جديت شهردار محترم و مسئولان جهادگر شهرداري شيراز در موضوع نيت محروميت زدايي، با هدف واقع بيني در اين خصوص و انجام عمليات بر اساس مصوبات و بدور از تشريفات و تعارفات ، موضوع مهمي را ياد آور و متذكر مي گردم . اولاً یادآور میشود ، بند 2 ماده 80 قانون شوراها، تكليف بسيار مهمي را براي شورا به شرح زير اشعار ميدارد: « بررسی و شناخت کمبودها، نیازها و نارساییهای اجتماعی، فرهنگی، آموزشی، بهداشتی، اقتصادی و رفاهی حوزه انتخابیه و تهیه طرحها و پیشنهادهای اصلاحی و راه حلهای کاربردی در این زمینهها جهت برنامه ریزی و ارائه آن به مقامات مسئول ذی ربط.» که در راستاي اجرايي نمودن قانون یاد شده ، شورا تدبير خود را در مصوبه 492/1401/ص مورخ 26/2/1401 به شرح زير تصويب نمود : « شهرداری شیراز مکلف است لایحه «سند محرومیت زدایی و نقشه ژئودیتای GIS شهر شیراز» توسط معاونت برنامه ریزی شهرداری با هدف احصاء همه پروژه ها تا پایان سال 1404 و تقسیم کار پروژه ها بین شهرداری، سپاه و سایر دستگاههای خدمات رسان با هدایت عملیاتی توسط قرارگاه مشترک محرومیت زدایی (سپاه فجر- شورای شهر) ظرف مدت دوماه از تاریخ ابلاغ مصوبه تدوین و ارائه نماید.» متاسفانه بيش از 14 ماه از مصوبه مذكور مي گذرد و علي رغم پيگيري ها و برقراري جلسات متعدد اما تا كنون سند مذكور كه تكليف شهرداري بوده و تا حدي هم پيش رفته ، به شورا واصل نشده است. تاكيد ميكنم اين سند جامع براي تمام شهر شيراز (كه در حوزهي صرفا كالبدي تكليف شده بود) مي بايست در راستاي تكاليف مادهي قانوني پيشگفته ، به تصويب شورا برسد. در ادامه و براي عملياتي نمودن موضوع مهم رفع محروميت ها كه از شعارهاي محوري شوراي ششم بوده در بند 3 مصوبه 13419/1401/ش مورخ 22/9/1401 با عنوان «برنامه عملياتي شيراز 1404 » ، مقرر شده تا شهرداري نسبت به تخصیص حداقل سه درصد از بودجه عمرانی سالانه جهت امور اجرایی و کالبدی محلات محروم و کم برخوردار شيراز اقدام نماید. دستورالعمل موضوع این بند مي بايست با همه مساعدتها، حداکثر تا ارديبهشت سال جاري توسط شهرداری محترم تهیه و براي تصویب به شورا ارسال مي گرديد كه با توجه به تاخيرات رخ داده، با پيگيريهايي پيش نويس اين دستورالعمل دو هفته قبل جهت بررسي به رياست محترم شورا تقديم شد. از اينرو تاكيد مي نمايم از آنجا كه تخصيص رديف بودجه فوق الذكر، اولاً منوط به تصويب دستورالعمل و ثانياً نيازمند تصويب سند جامع محروميت زدايي شيراز است و ثالثاً بنا بر مصوبه پيشگفته كليه اقدامات عملياتي نيز بايد بر اساس تصميمات قرارگاه مشترك محروميت زدايي شورا و سپاه محترم فجر باشد ، عملاً مصرف بودجه فوق امكانپذير نبوده فلذا هزينه كرد از آن رديف به نظر میرسد غيرقانوني است كه اميدوارم سازمان محترم بازرسي در اين خصوص مانند ساير موارد مطلوب نظرشان، مراقبت هاي لازم را صورت دهد. پيشنهاد دارم تلاشهاي مجاهدانه شهرداري كه از محل اعتبارات عمراني با نام محروميت زدايي صورت مي گيرند را با سرفصلهاي بجز لفظ محروميت زدايي نامگذاري نمايند تا در اذهان جامعهي فرهيخته ما، شائبه ديگري بوجود نيايد و شورا و سازمانهاي بازرسي نيز بتوانند به تكاليف نظارتي خود به خوبي عمل كنند. 3- بر اساس بند 12 ماده 80 قانون شوراها ، « تصویب بودجه، اصلاح و متمم بودجه و تفریغ بودجه سالانه شهرداری و مؤسسات و شرکتهای وابسته به شهرداری با رعایت آیین نامه مالی شهرداریها » ، از تكاليف مهم شوراست . جناب رئيس ، شما متولي كميسيون برنامه و بودجه شورا بوده ايد. توجه جنابعالي و ساير اعضا محترم شورا و شهردار محترم را به بند 1 سرفصل تكاليف كميسيون اقتصاد و سرمايه گذاري شورا در مصوبه بودجه 1401 جلب مي نمايم كه اشعار ميدارد : «شهرداري شيراز مكلف گرديد در سال 1401 مبلغ پانزده هزار ميليارد تومان قرارداد سرمايهگذاري منعقد نمايد به طوري كه بيست درصد اين مبلغ معادل 3 هزار ميليارد تومان به عنوان آورده شهرداري محقق گردد .» آيا اجراي اين بند ، نه در قابل تفاهم نامه ها كه در قالب قراردادها ، اجراي بخش مهمي از قانون بودجه 1401 نيست . اينجانب حضوراً و هم كتباً درخواست گزارش تحقق بند مذكور را نموده ام و علي رغم اينكه هم از رياست محترم كميسيون سرمايه گذاري و هم از شهردار محترم در سخنراني هاي رسمي شنيديم كه بودجه فوق الذكر محقق شده و از آنجا كه مقام شهردار مقامي رسمي بوده و هر عبارت ايشان داراي ارزش حقوقي است، براي بار ديگر تقاضا دارد مستنداً و مستدلاً گزارش تحقق بودجه فوق منطبق با مصوبه بودجه 1401 ، قبل از ارائه گزارش تفريغ بودجه به شورا اعلام فرمايند. انشاا... شورا نيز پس از بررسي و تصويب، به استناد بندهاي 10 و 12 قانون شوراها ، نتيجه را براي آگاهي عموم منتشر نمايد. والسلام . مهدي طاهري . 19 شهريور ماه 1402