
نطق پیش از دستور علی اکبر سلطانی در جلسه 120 (1402/04/25)
فرصت خدمتگذاری به مردم یک توفیق بزرگ و نعمت الهی است که باید با کار و تلاش شبانه روزی برای رفع مشکلات و خدمت رسانی به مردم آن را غنیمت دانست .در مدت زمان دو سال خدمت اینجانب در کسوت عضویت شورای اسلامی شهر شیراز در حوزه فرهنگی سالی پر تغییر و تحول را به اذعان فعالین فرهنگی و امام جمعه محترم شیراز شاهد بودیم و تلاش های مستمر در این حوزه صورت گرفت که در این زمان فرصت را غنیمت شمرده و هم از تمامی اعضا محترم محترم کمیسیون فرهنگی و از مدیران معاونین محترم شهردار و همچنین از مدیران سازمان فرهنگی در سال 1401 نهایت قدردانی و تشکر را می نمایم هرچند پاداش این خدمت و مشکلات و سختی های آن جز در درگاه الهی امیدی به پاداش نیست اما به عنوان یک عضو کوچکی از مجموعه فرهنگی شهر شیراز قدردان زحمات این عزیزان هستم و دست تک تک بزرگواران برای خدمت به مردم می بوسم. در سال دوم بنا به تکلیفی که بر عهده اینجانب گمارده شد در حوزه عمرانی حرکت متفاوتی آغاز گردید و این حرکت با اجرای با سرعت پروژه ها از جمله دورگرد غیر همسطح نیایش جلوه گرفت و جهش عمرانی در شهرشیراز رقم خورد که با عنایت به نیاز های شهر بر اساس طرح جامع حمل و نقل ترافیک شیراز و رصد و پایش مشکلات و نواقص عمرانی در سطح مناطق و بر اساس اولویت های احصا شده و پیشنهادات بازو های پویا و فعال یاوران شورا در محلات تدوین گردید و بالغ بر صد ها پروژه عمرانی در سطح هر منطقه به تفکیک تعریف گردید و برنامه ریزی مناسب و نظارت گام به گام کمیسیون عمران و ناظرین محترم شورا در مناطق و پیگیری یاوران محترم نسبت به سال های گذشته تغییرات ملموسی در سطح مناطق در حال رخداد می باشد علاوه بر آن تصویب طرح جامع حمل و نقل 4 خط BRT ریلی شیراز به تصبیت رسید و 4 خط نیز در دستور کار قرارگرفت که امیدواریم تا قبل از دهه فجر شاهد افتتاح اولین خط BRT شیراز باشیم .تا ضمن کمک به تسعهیل عبور و مرور مردم به کاهش هزینه های زندگی مردم نیز کمک شایانی گردد. در طول این مدت عزم خود را در تمرکز بر روی خدمت به منطقه محروم و مستعد پیشرفت شهرداری منطقه 9 شیراز نمودم این منطقه با 16 محله با صدها گوچه خاکی با کمبود امکانات خدماتی و کمبود پارک و امکانات ورزشی و کوچه هایی که بیش از 40 سال از آسفالت آنها می گذرد مواجه بود که در طول این مدت 40 سال پای خدمتگزاران زیادی به آن باز شده. اما گرهی حل نگردیده بود. محله مهدی آباد مظلوم که بهایت هواخواه آن شده بود و سالها مسئولین وعده ساماندهی فاضل آب و آسفالت کوچه ها و معابر و احداث پارک برای آن داده بودند هر بار با عدم عمل به وعده ها ، مردم اعتماد خود را به نظام در تزلزل می دیدیند . با کوچه های خاکی شهرک های سامان و حجت آباد و فرهنگیان و با معابر خاکی محلات مدرس و رضوان و گیتی فروز با زمین های رها شده شهرداری و رودخانه همیشه جاری چنارراه دار و کمربندی که برای مردم این منطقه به عنوان بزرگترین سد پیشرفت یاد می شد و روزانه جان چندین نفر از عزیزان این منطقه را می گرفت و از سال 83 تا کنون با ده ها توافقنامه از مدیری به مسئولی واگذار شده بود متاسفانه در پاسکاری بین دولت ها و مدیران بی نتیجه مانده بود .که با همت شهردار محترم و اعضای شورا و مدیر کل مسکن و شهرسازی استان فارس وضعیت کمربندی جنوبی بعد از سال ها نهایی شد . جناب آقای شهردار با حضور شهرداری جوان در این منطقه و همراهی یاوران شورا و حمایت حضرتعالی و پیگیری های انجام شده امروز روزنه ای از امید در دل مردمان خوب این منطقه ایجاد شده است . تحولی که در مهدی آباد در حال رخ دادن است برنامه احداث 12 پارک محله ای ، طرح های در دست بررسی برای احداث زیرساخت های عمومی مورد نیاز مردم تخصیصی اتوبوس های خریداری شده به این منطقه و بهسازی بلوار طلاییه و رودخانه چنارراه دار گامی ک.چک در رشد این منطقه به حساب می آید از حضرتعالی تقاضامندم با بازدید های منطقه ای نه فقط در این منطقه بلکه در تمام مناطق محروم شیراز و محلات قدیمی شهر و محلات تازه تاسیس در توسعه شهری به داد مردم مظلوم برسید و فرصتی را جهت بازدید میدانی فراهم نموده تا با همراهی یاوران شورا و ناظرین محترم مناطق بیش از پیش به صورت میدانی با مشکلات این مناطق آشنا گردید و با همت بلاندی که از شما سراغ دارم قدمی در جهت رفع مشکل این مناطق برداشته شود تا برابری و عدالت که سالها در شهر به فراموشی سپرده شده کمی رنگ و بو پیدا کرده و مردم این دیار آن را حس کنند. جناب آقای شهردار در دوره پنجم نهضت آسفالت در شهر شیراز رقمی حدود 2 میلیون متر مربع از معابر این شهر به آسفالت و روکش مجدد آسفالت گردید که این معابر بیشتر در بخش مرکزی شمالی و غربی شیراز و در برخیس خیابان های خاص مورد توجه و عنایت قرار گرفت و این در حالی بود که حداقل در یک منطقه ما شاهد صد ها کوچه هخاکی آماده اسفالت هستیم و مشکلات عدیده و نبود برنامه مشخص و عدم توجه به این مناطق و همچنین عدم تامین اعتبار در این سالها موجب تحمیل رنج فراوانی به مردمان این مناطق گردید. در جلسات متعدد از حضرتعالی تقاضا کردم با پایش مناسب محلات به صورت مکانیزه و دستی یک برنمامه کارشنماسی از وضعیت کوچه های خاکی این شهر سامان یافته و معابری که با گذر سال ها از عمر آسفالت آن رها شده و نیاز به تعمیر و روکش دارند و جز معابر اصلی شهر نیز نمی باشند اما مردم با مشکل مواجه هستند و در حین جهش عمرانی شهر شیراز بخش آسفالت نیز در برنامه قرار گیرد و همچنین آسفالت این مناطق رسیدگی شود و گامی در جهت خدمت به این محلات فراموش شده برداشته شود . امیدوارم در آینده ، دوره خدمتی حضرتعالی شاهد تحول در آسفالت شهر شیراز ، هم ز لحاظ حجم تولید هم از لحاظ کیفیت و هم از نظر برنامه ریزی برای توزیع عادلانه در شهر شیراز باشیم و با برنامه ای منسجم در محلات محروم این شهر رنگ و بوی بهسازی معابر و آسفالت دیده شود. انتظار اینجانب در حوزه آسفالت با عنوان نماینده مردم و خادم آنها در کمیسیون عمران و حمل و نقل جهش خدمت رسانی در بهسازی معابر و آسفال شیراز است که امیدوارم با نظر لطف حضرتعالی نیز همراه گردد. مضافا یکی از معضلات جدی امروز مردم قطعا وضعیت اسفناک ترافیک شیراز می باشد که قطعا مدیریت ترافیک و تامین کنندگان زیر ساخت مورد نیاز جهت تسهیل عبور و مرور مردم به عهده شهرداریست که متاسفانه عدم خرید اتوبوس و مخصوصا می نی بوس به میزان مورد نیاز شهر و عدم توجه به تامین اعتبار در این حوزه موجب تکمیل نشده خطوط ریلی این مشکل را برای مردم دوچندان نموده . یکی از سیاست های شورا در سال دوم و حضرتعالی خرید 600 دستگاه اتوبوس در این دوره بوده که مسلما می تواند اثرات مطلوبی در حمل و نقل عمومی شیراز ایفا نماید اما متاسفانه تا کنون عقب ماندگی قابل توجه در این حوزه مشاهده می گردد و تامین این وسایل حتی به مرحله عقد قرار داد نیز نرسیده که در جلسات متعدد از حضرتعالی تقاضا نمودم تا با پیگیری مستمر هم در خصوص خرید اتوبوس و هم در خصوص تامین و خرید قطار جهت متروی شیراز اقدام عاجل نمایید که قطعا با اجرای طرح ترافیک با خطوط بی ار تی در صورت تامین نشدن اتوبوس برای مردم مشکل ایجاد نگردد.که علاوه بر آن بر اساس برنامه زمانبندی در خصوص اجرای خط 2 مترو قرار بر این بود که تا پایان خرداد ماه لینک ارتباطی بین خط 1 و 2 برقرار گرددو تونل غربی فاز 1 خط 2 تا پایان شهریور به بهربرداری برسد.و همچنین 3 ایستگاه این خط در طول سال جاری تکمیل گرددو فاز 2 خط 2 نیز در مدت زمانی 30 ماه تونل آن تکمیل و د3 ایستگاه آن بهره برداری گردد. این در حالیست که بعد از گذشت غریب به 8 ماه در تئسعه خط 2 شاهد هیچ فعالیت ملموسی نیستیم و عقب ماندگی از برنامه زمان بندی در طول خط 2 به وفور قابل مشاهده است و در بحث خرید قطار نیز کماکان موضوع در هاله ای از ابهام به سر می برد در حالی که خرید 10 رام قطار جز سیاست های حضرتعالی و کمیسیون حمل و نقل لحاظ شده بود. جناب آقای شهردار از شما تقاضا دارم کما فی السابق در این حوزه توجه بیشتری را لحاظ نموده و در خصوص مترو و خرید قطار و خرید اتوبوس و تامین زیرساخت های حمل و نقل همچنین در اجرای خطوط BRT و اجرای طرح ترافیک شیراز همت بیشتری را صرف نمایید تا انشا الله در سال جاری شاهد اتفاقات مطلوب برای مردم باشیم و این برنامه ها صرف وعده باقی نمایند ضمن تشکر از حضرتعالی در پیگیری جهش عمرانی امیدوارم عقب مانمدگی های ایجاد شده در پروژه های عمرانی ماطق که بر اساس پزارشات ارائه شده به کمیسیون حمل و نقل عمران قابل توجه می باشد و در بعضی از پروژه های شاخص از جمله ز یر گذر گویم تا 20 درصد برنامه زمانبندی دارای تاخیر است انتظار می رود تا با برنامه ربیزی و راه اندازی شیفت شبانه و مدیریت مناسب اعتبارات ان شاالله بتوان وعده داده شده به مردم را جامع عمل پوشاندو با تشکر از زحمات حضرتعالی و همکاران شهرداری شیراز .