آنچه در یکصد و هفتاد و هفتمین جلسه صحن علنی شورای اسلامی شهر شیراز گذشت؛
از مزین شدن صحن علنی شورای اسلامی شهر شیراز با حضور پیکر پاک شهید گمنام تا لزوم دخیل بودن شهرداری ها در آئین نامه نظام فنی و اجرایی بافت ها و بناهای تاریخی
یکصد و هفتاد و هفتمین جلسه صحن علنی شورای اسلامی شهر شیراز برگزار شد و موضوعات مختلفی مورد بررسی قرار گرفت.
به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر شیراز، امروز(یکشنبه، 11 آذزماه ۱۴۰3) یکصد و هفتاد وهفتمین جلسه صحن علنی شورای اسلامی شهر شیراز با حضور اعضای شورای اسلامی شهر به ریاست سید ابراهیم حسینی، قائم مقام شهردار و مدیران شهری و اصحاب همیشگی رسانه برگزار شد.
در ابتدای این جلسه، رئیس شورای اسلامی شهر ایراد سخن داشت و پس از آن از سوی سه عضو شورا سه نطق قرائت شد.
شهید گمنام؛ میهمان ویژه یکصد و هفتاد و هفتمین جلسه شورای اسلامی شهر شیراز
در اقدامی ارزشمند، شورای اسلامی شهر شیراز در یکصد و هفتاد و هفتمین جلسه صحن شورا ، همزمان با ایام فاطمیه و سوگواری بانوی دو عالم حضرت زهرا(س)، میزبان پیکر مطهر یکی از شهدای گمنام دفاع مقدس ود. این مراسم به همت پایگاه مقاومت شهید اسلامی شورای اسلامی شهر شیراز و با حضور اعضای شورا و جمعی از کارمندان برگزار شد.
این اقدام تجدید میثاق با آرمانهای بلند انقلاب اسلامی و یادآور ایثار و فداکاریهایی است که برای حفظ این مرز و بوم صورت گرفته است.
مهدی طاهری، عضو شورای اسلامی شهر شیراز شیراز عنوان کرد؛
ضرورت توجه به ابعاد نرم افزاری توسعه در کنار ابعاد سخت افزاری/ لزوم شفافیت در گزارش دهی عملکرد قرارگاه محرومیت زدایی شیراز
در یکصد و هفتاد و هفتمین جلسه صحن علنی شورای اسلامی شهر شیراز، مهدی طاهری، عضو شورای اسلامی شهر شیراز، در نطق پیش از دستور خود، ابتدا ایام سوگواری دهه دوم فاطمیه را تسلیت گفت و سپس به اهمیت توجه به حقوق قانونی اعضای شورا در ارائه تذکر و طرح سوالات به شهردار محترم پرداخت.
عضو شورای اسلامی شهر شیراز در صحن شورای شهر شیراز اظهار کرد: اینکه عضو شورا با حریت و در حدود اختیارات قانونی بتواند تذکر دهد و سوال خود به حضور شهردار طرح کند، آیا از حقوق و اختیارت قانونی ایشان نیست؟ بسیار مبرهن است که عبارات تذکر و سوال، معمولا لبههای تیزی دارند و در عین اینکه آداب احترام در عبارات و گویشها لزوما باید محفوظ بمانند، نه اعضای طرفدار شهردار و نه آنها که وی را مورد تذکر قانونی خود قرار میدهند و یا شخص شهردار و نه حتی مدیران شهرداری، نباید از منظومه افعالی مان و آداب سخن خارج شویم و شایسته است همگان با سعه صدر بگویند و بشنوند که اینها جزئی از آداب مردم سالاری دینی در شوراست.
وی با اشاره به سخنان حضرت امام (ره) در رژیم سابق کسی قدرت حرف زدن نداشت، کسی قدرت انتقاد نداشت... حالا راه انتقاد باز است، همه میآیند انتقاد میکنند؛ و جایی فرمودند: خدا میداند که شخصاً برای خود ذرهای مصونیت و حق و امتیازات قائل نیستم، اگر تخلفی از من هم سر زد، مهیای مؤاخذهام. یادآور شد: بزرگترین افتخار همه ما نوکری و خدمتگزاری مردم است و مقاماتی، چون پدر بودن و مادر بودن ما برای شهر و شهروندان فضیلتی که نیست هیچ، خدای ناکرده کیش شخصیتی ایجاد میکند که مذموم همه اندیشمندان است که البته میدانم فرهیختگی شما زبانزد است.
وی افزود: مخاطبین را پوپولیست خواندن و یا کلید واژه حمله به شورا و شهرداری را بدون تردید بیان کردن یا کلید واژه بیمفهوم عبور از جناب آقای اسدی را مدام ادعا کردن، هیچکدام نه تنها راهنمایی خوبی به وحدت شورا نیستند بلکه بیانگر القای روح امید در جامعه و یا دورسازی حاشیه از شورا نیز نخواهند بود که همه بیانگر نوعی عبارات معترضه به حقوق قانونی تذکر دهنده و سوال کننده است.
طاهری تاکید کرد: به طور جد معتقدم یکی از کاندیداهای اصلی شهردار دوره هفتم، باید شخص جناب دکتر اسدی طرح شده و مستقر بمانند چرا که بسیاری از اقدامات بزرگ عمرانی که امروز بنیاد آن نهاده شده بدون توانایی ایشان در خلق منابع به نتیجه نهایی نخواهد رسید. معتقدم سه سال تلاش برای ایشان قطعا نمیتواند دوران هفت سالهی افسانهای علیرضا پاکفطرت را پشت سر بگذارد و شیراز باید شاهد شکوفاییهای بزرگتری باشد.
عضو شورای شهر شیراز اظهارکرد: در مقابل این کلید واژههای معترضهی رهنمایی شدهی کم ارزش، اتفاقا پیشنهاد بهتری به زعم خویش دارم و ضمن احترام به یکایک اعضای شورای ششم به آنهایی که خود را نوکر و خادم مردم میدانند پیشنهاد میکنم بیاییم کلید واژه عبور از شورای ششم را به جای عبور از این و آن، تذکرهی خود قرار دهیم تا مردم هوشمند و نجیب شیراز با احیای یک شورای مردمی، همگرا و انقلابی کرسیهای خدمت را به دیگران بسپارند، شاید نفس تازهای در شورا و شهر دمیده شود و جبران کارهای بر زمین ماندهی فرهنگی و اجتماعی را در شهر تمدن پایهی شیراز که مظهر تلفیق دین، حماسه و هنر است را بنماید
وی با بیان اینکه در فقره مشکلات فرهنگی و اجتماعی شیراز، کارهای باقی ماندهی بسیار بیشتری از آنچه انجام شدهاند بر زمین مانده، گفت: مشکل از مبدا و منشا دیدگاههای راهبردی است. اساسا نگاههای تکنوکرات مرسوم، که هم امروز هم خود را در جای جای کشور حتی انقلابی میدانند، شعارشان فقط بساز و بساز است و رشد جامعه را در مقیاس متر مربع و کیلوگرم و در توسعهی کالبدها میدانند. تاج این نگاهها این است که بودجه تان را بگذارید برای ساختن حسینیهها و مساجد و تکیهها و از آن سوی خالی ماندن مساجد که پر است از علتهای نرمافزاری در جامعه آن هم در سه ضلع خانواده، مدرسه و مسجد که در محاسبات خود نمیتوانند محاسبه کنند، تقصیری هم ندارند چرا که دستگاه محاسبات آنها سخت افزارپایه است. آموزش را خوب میفهمند و تربیت را کمتر
طاهری خاطرنشان کرد: اقدام فرهنگی را از عملیات فرهنگی نمیتوانند تمیز دهند. مفهوم انقلاب را صرفا در توسعه میدانند و به مقوله پایداری توسعه که مبنای آن سرمایه اجتماعی است هیچ نگاه راهبردی و حتی عملیاتی هم ندارند.
وی بیان کرد: معتقدم تکنوکراتها، پراگماتیستها و عملگراهایی هستند که به دنبال یک نظام سیاسی متعارف و نه انقلابی امام محور هستند، بطوریکه هم اینکه سیاستهای اعلامی نظام مفروض شان انقلابی باشد، اما سیاستهای اعمالی شان توسعه محور کافی است. اینکه عدالت اجتماعی که بنیان اصلی حفظ یا ایجاد سرمایه اجتماعی است کجای معادله شان است، در دستگاه محاسبات آنها تعریفی ندارد.
عضو شورای شهر شیراز به سخنان مقام معظم رهبری در تشریح بخشی از آرمانهای انقلاب اسلامی در موضوع توجه به محرومیت زدایی در نوروز ۱۳۷۲ اشاره کرد و گفت: ایشان فرمودند: آنچه که من به برنامهریزان و مسئولان دولتی موکدا سفارش میکنم، این است که در این برنامه توجّه کنند که هدف اصلی، کمک به طبقات محروم جامعه باشد. این، چیزی است که ما را به عدالت اجتماعی نزدیک میکند. هدف اصلی در کشور ما و در نظام جمهوری اسلامی، عبارت از تأمین عدالت است و رونق اقتصادی و تلاش سازندگی، مقدمه آن است. ما نمیخواهیم سازندگی کنیم که نتیجه این سازندگی یا نتیجه رونق اقتصادی، این باشد که عدّهای از تمکن بیشتری برخوردار شوند و عدهای فقیرتر شوند. در برخی از یادداشتهای معتبر، این معیار که پنج دهک پایینی جامعه را که معمولا فاقد شغل و بیمه و تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند را در بیان علمی محروم مینامند.
طاهری افزود: شورای ششم که خود را انقلابی نامید در ابتدای امر به سمت تحقق این آرمان بر زمین مانده یورش برد. قدمهایش را با هدف این دهکها با قرارگاه امنیتی اجتماعی احمدبنموسی (ع) به عنوان معیار اصلی و میداندار با یک تفاهمنامه سه جانبه همگام کرد.
وی گفت: مقرر بود همه در اعلام محرومیتها نقش داشته باشند حتی پایگاههای مقاومت و یاوران شورا و همه آنها که در مصوبه نامشان قید شده. مشترک دیدن عملیات هم منافع بسیاری داشت. اما به زعم بنده آنچه ما در پیش رو به عنوان جریان محرومیت زدایی به دنبالش بودیم رخ نداد. بسیار مایلم در منظر مردم این دو گام مهم به شفافیت و بدون لکنت گزارش شوند.
طاهری گفت: قرارگاه محرومیتزدایی بفرماید برای این دو امر چه کرده؟ دبیرخانه قرارگاه شفاف؛ شفاف به مردم گزارش دهد چه کسانی در این عملیات سرخط بودند و چه کسانی خیر. چه سازمانهایی غیرنمایشی توان خود را در این عملیات مهم که آرمان امامین انقلاب بوده است، جهادی پای کار آوردهاند. چرا نقشه محرومیتهای شیراز را که مدعی تصویب آن هستید منتشر نمیکنید تا حتی خیرین هم بدانند تا شاید در این امر خیر یاری رسانتان باشند.
وی همچنین ادامه داد: در تبصره ۲ ماده ۸ دستورالعمل قرارگاه مشترک محرومیتزدایی قید شده است: گزارش این پروژهها و برنامهها تحت عنوان پروژههای محرومیت زدایی قرارگاه شناخته شده و با تصویب قرارگاه منتشر میشوند. به چه دلیل این بند مورد غفلت قرار گرفته و هر دستگاهی مستقلا اقدام به انتشار خبار محرومیتزدایی آنهم از منظر خود و خارج از مصوبات قرارگاه میکند؟ مگر در این قرارگاه بنا نبود تمام دستگاهها بودجههای خود را تجمیع کنند و موضوعات محرومیتزدایی را با هم هماهنگ سازند. مگر از ابتدا عهد نکردیم تا طی یک برنامه زمانبندی روزی را هدفگذاری کنیم و در آن روز رفع محرومیتهای شیراز را با هم جشن بگیریم و نه اینکه خدای ناکرده محرومیت و محرومین خلعتی بشود برای امثال من قاصر.
طاهری در پایان ضمن ابراز تاسف از این موضوع بیان کرد: به سهم و فهم خودم برای شیراز عزیز چقدر غصه میخورم از اینکه چقدر برخی ذهنها به نسبت سن و قامت رشید شدهشان آنقدر کوتوله ماندهاند که تا شیراز قصد رشد میکند به بهانههای مثلا مبانی علم و منورالفکری، تا اسم یک آب بند و یا تونل و یا تقاطعی در قصردشت و بازآفرینی بافت تاریخی و امثال آن به میان میآید جیغ بنفش میزنند که ول کنید آرامش این شهر را، بگذارید همین که هست بماند و قس علیهذا. خداوند، کلان شهر و این جهان شهر شیراز را، این سومین حرم اهل بیت (ع) را، این مظهر اوج تمدن تلفیقی دین حماسه و هنر را از شر این کوته نگران روبه صفت حفظ کند
افسانه خواست خدایی؛ عضو شورای اسلامی شهر عنوان کرد؛ انتقاد از تاخیر در پرداخت حقوق کارکنان پسماند و پاکبان/ تاکید بر گسترش شارژ کارت رفاهی ماهیانه شهرداری به تمام نیروهای حجمی ثابت
افسانه خواست خدایی، عضو شورای اسلامی شهر شیراز در یکصد و هفتاد و هفتمین صحن علنی شورا، ضمن قدردانی از زحمات پاکبانان و نیروهای پسماند، نسبت به تاخیر در پرداخت حقوق این قشر زحمتکش انتقاد کرد عضو شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به نقش حیاتی پاکبانان در پاکیزگی شهر شیراز و کسب عنوان پایتخت محیط زیست آسیا توسط این شهر، گفت: اگر شیراز به عنوان یکی از شهرهای تمیز آسیا شناخته میشود، بخش بزرگی از آن مدیون تلاشهای شبانهروزی پاکبانان است. وی افزود: متاسفانه در ماه گذشته، این قشر زحمتکش بیش از سایر کارکنان شهرداری در دریافت حقوق خود با مشکل مواجه شدهاند که این موضوع با توجه به شرایط اقتصادی آنها بسیار قابل تامل است.
افسانه خواست خدایی از شهرداری خواست تا نسبت به رفع این مشکل و پرداخت به موقع حقوق پاکبانان اقدام جدی انجام دهد. وی همچنین خواستار توجه ویژه به مطالبات دیگر این قشر از جمله بهبود شرایط کاری و رفاهی آنها شد.
عضو شورای اسلامی شهر شیراز در ادامه سخنان خود در یکصد و هفتاد و هفتمین صحن علنی شورا، بر ضرورت پرداخت به موقع و عادلانه حقوق پاکبانان، نیروهای پسماند و سبزبانان تاکید کرد.
وی با اشاره به مشکلات معیشتی و مالی این قشر زحمتکش، خواستار اولویتبندی پرداخت حقوق آنها نسبت به سایر کارکنان شهرداری شد.
خواست خدایی تصریح کرد: تاخیر حتی یک روزه در پرداخت حقوق پاکبانان میتواند زندگی آنها را به شدت تحت تاثیر قرار دهد، چرا که بسیاری از آنها مستاجر هستند و با مشکلات مالی دست و پنجه نرم میکنند.
عضو شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه بسیاری از این نیروها به صورت حجمی و از طریق پیمانکاران مشغول به کار هستند، گفت: متاسفانه برخی از پیمانکاران به تعهدات خود نسبت به این نیروهای زحمتکش عمل نمیکنند و مشکلات عدیدهای برای آنها ایجاد کردهاند.
خواست خدایی افزود: "پاکبانان و نیروهای پسماند به دلیل عدم امنیت شغلی، جرات طرح مشکلات خود را ندارند و در صورت اعتراض با تهدید به اخراج مواجه میشوند. این در حالی است که برخی از پیمانکاران نیز به تعهدات قراردادی خود عمل نمیکنند.
وی با تاکید بر لزوم نظارت بیشتر بر عملکرد پیمانکاران، از شهرداری خواست تا نسبت به رفع مشکلات این قشر زحمتکش اقدام جدی انجام دهد.
خواست خدایی با اشاره به اینکه برخی شرکتها به مفاد قراردادها پایبند نیستند، گفت: "این پیمانکاران به جای محاسبه حقوق پاکبانان بر اساس سنوات خدمت، همچنان از کمترین میزان ممکن استفاده میکنند. همچنین، حق ایاب و ذهاب این عزیزان که در قرارداد قید شده است، به طور کامل پرداخت نمیشود.
وی با ابراز تاسف از این وضعیت، افزود: "با توجه به حقوق حداقلی پاکبانان، این تخلفات عملاً به معنای کسر قابل توجهی از حقوق آنهاست. متاسفانه برخی پیمانکاران بدون هیچ واهمهای دست در جیب این قشر زحمتکش میکنند و حقوق آنها را پایمال میکنند.
خواست خدایی با بیان اینکه پاکبانان به دلیل ترس از بیکاری، جرات اعتراض به این تخلفات را ندارند، خواستار برخورد جدی شهرداری با پیمانکاران متخلف شد. وی همچنین تاکید کرد که شهرداری باید نظارت دقیقتری بر اجرای قراردادهای پیمانکاری داشته باشد.
وی با اشاره به تخلفات برخی پیمانکاران در پرداخت حقوق و رعایت نکردن مفاد قرارداد، تأکید کرد: "شهرداری باید به عنوان متولی اصلی امور شهری، به صورت جدی در موضوع پرداخت حقوق و قراردادهای پاکبانان ورود کند و با پیمانکاران متخلف برخورد قاطع نماید.
خواست خدایی همچنین بر اهمیت نظارت بر قراردادهای پاکبانان هم در مرحله مناقصه و هم در مرحله اجرای قرارداد تأکید کرد و گفت:نظارتهای دقیقتر در این دو مرحله میتواند از بروز تخلفات جلوگیری کرده و حقوق پاکبانان را تضمین کند.
افسانه خواست خدایی، عضو شورای اسلامی شهر شیراز، در ادامه سخنان خود در صحن علنی شورا، با اشاره به مصوبه شورای شهر مبنی بر ارائه کارت رفاهی به برخی از کارکنان شهرداری، خواستار گسترش پوشش این طرح به تمامی نيروهای حجمی دائمی، از جمله پاکبانان ، نیروهای پسماند ، قطار شهری ،نیروهای آی تی، حفاظت فیزیکی و غیره شد.
وی با بیان اینکه بسیاری از نیروهای حجمی سالهاست که در شهرداری مشغول به کار هستند و خدمات ارزندهای را ارائه میدهند، گفت:اینکه تنها برخی از کارکنان از مزایای کارت رفاهی بهرهمند شوند، احساس تبعیض و بیعدالتی را در بین کارکنان ایجاد کرده است.
خواست خدایی افزود: مبلغ دو میلیون و پانصد هزار تومانی کارت رفاهی میتواند تأثیر قابل توجهی در بهبود وضعیت معیشتی این عزیزان داشته باشد. لذا از شهرداری میخواهم یا به صورت مستقیم برای این دسته از کارکنان کارت رفاهی در نظر بگیرد یا این موضوع را در قراردادهای پیمانکاری لحاظ کند تا پیمانکاران موظف به ارائه کارت رفاهی به نیروهای حجمی ثابت و دائمی باشند.
محمدرضا هاجری، رئیس کمیسیون فرهنگی، گردشگری و سومین حرم اهل بیت(ع) بیان کرد؛ انتقاد از حذف شهرداریها از تصمیمگیری در حوزه بافتهای تاریخی/ شورا و شهرداری شیراز، حامی کتابخانههای عمومی هستند.
محمدرضا هاجری در یکصد و هفتاد و هفتمین جلسه علنی ششمین دوره شورای اسلامی شهر شیراز گفت: اخیراً با همکاری مشترک سازمان برنامه و بودجه و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، آئین نامه نظام فنی و اجرایی بافت ها و بناهای تاریخی را در هیئت دولت به تصویب رسانده اند، متأسفانه این تصویب یک طرفه، حذف و سانسور شهرداری ها و ادارات مسکن و شهرسازی در تصمیم سازی و تصمیم گیری ها را به دنبال داشته است.
به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر شیراز ، رئیس کمیسیون فرهنگی، گردشگری و سومین حرم اهل بیت(ع) اظهار کرد: خداوند قادر متعال را شاکرم که توفیق خدمت به مردم را یار نموده تا بدون فرصت سوزی، حاشیه سازی، غوغاسالاری و جوسازی با فرصت سازی در خدمت شهروندان عزیز، محلات و مساجد باشم.
عضو شورای اسلامی شهر شیراز ادامه داد: بی تردید لطف بی پایان مردم در اعتماد و اطمینان و اعطای این فرصت را هیچگاه فراموش نخواهم کرد. خداوند را شاهد می گیرم که در این فرصتی که نعمت و رحمت بوده، با روح و روان مردم بازی تبلیغاتی نکرده و درفرصت باقی مانده حاشیه سازی نکنم. عهد می بندم با اعتماد مردم، بازی نکرده ، به مردم آزاری روی نیاورده و نیاورم. به نام مردم که خود را نماینده آنها می دانم، فقط و فقط به بستر راهکارهایی فکر می کنم که بتوان به آنها بیشتر خدمت نمود.
وی اضافه کرد: رأی مردم و اوقات سپرده شده به ما، حق الناس است. می بایست از آن صیانت نمود و درجایی به کاربرد که منافع و مصلحت واقعی و حقیقی مردم، طالب آن هستند. اموال عمومی مدیریت شهری نه بیت الحال است ونه مال البیت، از آن شهروندان شهر مقدس شیراز است؛ می بایست در راستای منافع و مصلحت و ارتقاء و تعالی کالبدی و معرفتی و معنوی شهر و شهروندان مورد استفاده عادلانه قرار گیرد.
هاجری تصریح کرد: برخود لازم می دانم از حاشیه سازی های مخرب نا امید کننده از شهروندان عزیز، به ویژه اصحاب رسانه، پیام رسان مردمی که صدا رسانی جز آنها ندارند عذر خواهی کنم. بدون تردید خدمت بی منت به مردم شریف لطف و فیض الهی است که آن را به بها می دهند نه بهانه و بهایش افتادگی است.
وی خودبینی و بدبینی را آفت مدیریت، مانع خدمتگذاری و عامل ریشه ای تمام حاشیه سازی های کشور دانست و بیان کرد: کارهای اصلی و نیازهای لازم و ضروری مردم را از متن خارج و مردم را به نا امیدی، بدبینی و بی اعتمادی می کشاند. هرکس دل در گرو آرمانهای بلند و سربلند اسلام ناب و ارزش های انقلاب اسلامی دارد، می بایست از خود بینی و بد بینی عبور کند.
به گفته هاجری اخیراً با همکاری مشترک سازمان برنامه و بودجه و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، آئین نامه نظام فنی و اجرایی بافت ها و بناهای تاریخی را در هیئت دولت به تصویب رسانده اند، متأسفانه این تصویب یک طرفه، حذف و سانسور شهرداری ها و ادارات مسکن و شهرسازی در تصمیم سازی و تصمیم گیری ها را به دنبال داشته است.
هاجری ادامه داد: در میدان عمل، ادارات نوسازی و بازسازی شهرداری ها و مسکن وشهرسازی در بافت های فرسوده و تاریخی کار می کنند، دخیل ندادن آنها در تهیه آئین نامه فنی و اجرایی از بی تدبیری و بی توجهی بوده که می بایست جبران شود تا بستر عملی، میدانی و کاربردی احیا، باز آفرینی و نوسازی بافت های فرسوده و تاریخی عملیاتی شده ، بر کاغذ باقی نماند.
وی با تاکید بر اینکه شورا و شهرداری شیراز جلودار و حامی فعالیت کتابخانه های عمومی کشور و فارس بوده و هستند هم گفت: واگذاری اذن انتفاع چند کتابخانه بزرگ مقیاس در فرهنگسراهای شهرداری شیراز، اختصاص زمین ساخت کتابخانه بزرگ و مرکزی شهر در بوستان ولی عصر(عج)، حمایت و کمک به مرمت و بازسازی کتابخانه تاریخی شهید آیت ا.. دستغیب، پیشنهاد راه اندازی کتابخانه های محلی، مسجدی، مدارس و منازل در کشور بی سابقه است. بر همین مبنا در تهران از شهردار محترم شیراز و در فارس از معاون فرهنگی شهرداری و مسئول فرهنگسرای کتاب تقدیر شد. گرچه در تهران و شیراز از نقش و جایگاه شورا در اجازه حمایت و دادن اذن انتفاع، غفلت و بی انصافی صورت گرفت؟! اما اصل کار مورد حمایت بوده، هست و خواهد بود.
وی ادامه داد: از شهردار محترم شیراز درخواست دارم اذن انتفاع ها را به صورت تهاتر با سهم نیم درصدی توسعه و گسترش کتابخانه های عمومی جمع نموده تا با فراغ بال بهتر و بیشتری ادامه کار صورت گیرد.
هاجری همچنین ترور صدای رسای حقیقت در غزه و لبنان توسط رژیم سفاک و اشغالگر صهیونیستی را ننگ آور عنوان کرد و گفت: شهادت ۲۱۰ خبرنگار در طول یک سال در غزه و لبنان، در جهان بی سابقه است. از آنجاکه خود، یک خبرنگارم و بدان افتخار و آن را بر هرکاری مقدم می دارم، دوستان و همکاران رسانه ای خود را به تشکیل ائتلاف جهانی برعلیه خبرنگار کشی دعوت می کنم. تجمع خبرنگاران شیرازی در مکان و فضایی مناسب به منظور رساندن پیام اعتراض به جنایات رژیم جعلی صهیونیستی می تواند همراهی و همدردی ما را در جهان انعکاس دهد. روابط عمومی و بین الملل شهرداری شیراز با کمک صدا وسیما، فرهنگ و ارشاد و متولیان رسانه های شهر می تواند بستر این تجمع دردمندانه را در شهر مهیا و آن را برگزار نماید.
وی ادامه داد: به عنوان عضو رسمی کمیته منابع انسانی شورا و شهرداری، بیان می دارم، از زمانی که جناب آقای دکتر اسدی شهرداری شیراز را به عهده گرفتند، تاکنون حتی یک نفر نیروی انسانی وارد شهرداری نشده و نزدیک به هزار نفر از شهرداری بازنشسته شده اند. این تدبیر حکیمانه نه تنها در ایران، که در مدیریت شهرهای بزرگ جهان سابقه ندارد. اگر در گذشته جذب نیروها مشکل داشته، مراجع قضائی، بازرسی، حقوقی و امنیتی شهر مهیای دریافت گزارشات بوده تا پیگیری کنند.
این عضو شورای اسلامی شهر شیراز گفت: جوسازی های ایجاد شده هدفش، تخریب، تحریف، تضعیف و تحقیر وضع کارآمد موجود است، بیشتر پوپولیستی بازی است تا صیانت از منافع و مصلحت مردم با دامن زدن به بد بینی و با اینگونه رفتار نا عادلانه، کسی عزیز مردم نشده و نمی شود.
ارائه گزارش در خصوص ثبت سوابق مصوبات ادوار مختلف شورای اسلامی شهر شیراز و معرفی سامانه جدید مصوبات
در یکصد و هفتاد و هفتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر شیراز، گزارشی جامع در خصوص ثبت سوابق مصوبات ادوار مختلف شورا و معرفی سامانه جدید مصوبات ارائه گردید.
این سامانه نوین، گامی مهم در جهت شفافیت و دسترسی آسان شهروندان و پژوهشگران به اطلاعات مصوبات شورای شهر شیراز محسوب میشود. با بهرهگیری از این سامانه، تمامی مصوبات از ادوار گذشته تاکنون به صورت منظم و دستهبندی شده، در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.
مزایای این سامانه جدید عبارتند از: شفافیت و دسترسی آسان: شهروندان و پژوهشگران میتوانند به سادگی و در هر زمان به متن کامل مصوبات دسترسی پیدا کنند. جستجوی پیشرفته: امکان جستجوی مصوبات بر اساس موضوع، تاریخ تصویب و سایر معیارها فراهم شده است. بایگانی منظم: تمامی مصوبات به صورت منظم بایگانی شده و از گم شدن یا آسیب دیدن آنها جلوگیری میشود. بهروزرسانی مداوم: سامانه به صورت مداوم بهروزرسانی شده و آخرین مصوبات شورای شهر در آن ثبت میشود. با راهاندازی این سامانه، انتظار میرود که فرآیند تصمیمگیری در شورای شهر شفافتر شده و مشارکت شهروندان در امور شهری افزایش یابد.
سید ابراهیم حسینی، رئیس شورای اسلامی شهر شیراز عنوان کرد؛ سند راهبردی سومین حرم اهل بیت (ع) یک گام تا تصویب
سید ابراهیم حسینی، رئیس شورای اسلامی شهر شیراز، در یکصد و هفتاد و هفتمین جلسه علنی شورا اعلام کرد که برنامه عملیاتی "سند جامع راهبردی سومین حرم اهل بیت (ع)" به مرحله نهایی بررسی رسیده است.
وی با اشاره به جمعبندی این برنامه در کمیسیون تلفیق، توضیح داد که بر اساس برنامهریزی اولیه، قرار بود این سند امروز در صحن شورا به رأی گذاشته شود، اما به پیشنهاد اعضای شورا، تصمیم گرفته شد برای دقت بیشتر و اطمینان از انطباق کامل این سند با اهداف سومین حرم اهل بیت (ع)، بررسی دقیقتری انجام شود. برای این منظور، کارگروهی ویژه تشکیل شده که شامل دو عضو شورا (جناب آقای مهندس طاهری و جناب آقای مهندس صفایی)، دو نماینده از شهرداری (جناب آقای مهندس فراشاییان، معاون برنامهریزی، و جناب آقای مهندس راضی، مشاور شهردار)، و جناب آقای دکتر بختیاری، مشاور علمی تدوین این سند، است.
حسینی ادامه داد: همچنین مقرر شده است که افراد متخصص و کارشناسان مرتبط نیز در صورت نیاز در این بررسی حضور داشته باشند.
رئیس پارلمان شهری شیراز تأکید کرد : این کارگروه موظف است ظرف مدت یک هفته موضوع را بررسی و نتیجه نهایی را به کمیسیون تلفیق ارائه دهد.
وی ابراز امیدواری کرد که این برنامه در جلسه کمیسیون تلفیق هفته آینده تصویب و در صحن شورا برای بررسی و رأیگیری ارائه شود.
حسینی این اقدام را گامی مهم در جهت دستیابی به اهداف بلندمدت شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت (ع) دانست و از همه اعضا و کارشناسان خواست که با دقت و مسئولیتپذیری بیشتری در این مسیر گام بردارند.
تجلیل شورای اسلامی شهر از خدمات ارزنده فرماندار سابق شیراز
در یکصد و هفتاد و هفتمین جلسه صحن علنی شورای اسلامی شهر شیراز، اعضای شورای اسلامی شهر و قائم مقام شهردار از زحمات ارزنده و تلاشهای بیوقفه لطفالله شیبانی، فرماندار سابق شیراز، تجلیل و قدردانی نمودند.
این مراسم که با هدف پاسداشت خدمات شایسته جناب آقای شیبانی در دوران تصدی فرمانداری شیراز برگزار گردید، فرصتی مغتنم بود تا از تلاشهای شبانهروزی ایشان در جهت توسعه و آبادانی این کلانشهر قدردانی شود.
آنچه در صحن علنی شورای اسلامی شهر شیراز گذشت؛
در یکصد و هفتاد و هفتمین جلسه صحن علنی ششمین دوره شورای اسلامی شهر شیراز 13دستور جلسه با حضور 11 عضو شورا بررسی و در نهایت 6 دستورکار به تصویب رسید.
در یکصد و هفتاد و هفتمین جلسه صحن علنی شورای اسلامی شهر شیراز نامه فرمانداری شهرستان شیراز ، مبنی بر رفع ابهام از مصوبه در خصوص پرداخت کمک هزینه شهردار شیراز (یارانه امحاء پسماند) جهت امحاء پسماند و تولید انرژی بررسی شد و با حضور 11 عضو شورا به تصویب رسید.
بر اساس ماده واحده این طرح به شهرداری اجازه داده شد مطابق آیین نامه مالی و معاملاتی شهرداری تهران تسری یافته به سایر کلانشهرها و همچنین به استناد آیین نامه مالی موضوع ماده ۱ قانون درآمد پایدار و هزینههای شهرداری دهیهاریها مصوب هیات وزیران با در نظر گرفتن صرفه و صلاح شهرداری با طی تشریفات قانونی نسبت به عقد قرارداد پروژه سرمایه گذاری امحاء پسماند و تولید انرژی اقدام نماید .
همچنین حق امحاء پسماند به ازای هر کیلوگرم پسماند تحویلی بر اساس نظریه هیات کارشناسان رسمی دادگستری و بر اساس مصوبه شماره 11096/1402/ش مورخ 20/08/1402 آیین نامه مشوق های سرمایه گذاری قابل پرداخت خواهد بود.
دیگر دستورکار بررسی شده این جلسه صحن شورا، نامه فرمانداری شهرستان شیراز ، مبنی بر رفع ابهام از مصوبات در خصوص شیوه نامه تسهیلات دوچرخه سواری در مجتمع های مسکونی، تجاری و اداری، بود که بحث و تبادل نظر گذاشته شد و سرانجام به تصویب رسید.
در ادامه این جلسه صحن شورا لایحه یک فوریتی شهرداری شیراز، در خصوص تعیین نرخ کرایه سفر با
اتوبوس های دو طبقه گردشگری برای گردشگران ایرانی و خارجی در شهر شیراز بررسی شد و به تصویب رسید.
براساس ماده واحده این طرح کرایه سفر طرح اتوبوسهای دوطبقه گردشگری مبلغ 000/500/1 (یک میلیون و پانصد هزار) ریال به ازای هر سفر مسافران ایرانی و مبلغ 000/500/6 (شش میلیون و پانصد هزار) ریال به ازای هر سفر مسافران خارجی برای استفاده از اتوبوس های دوطبقه گردشگری در شهر شیراز تعیین گردید.
سهم شهرداری در سال اول و دوم اجرای طرح 5%، سال سوم 7.5% و در سال های آتی تا پایان قرارداد 10% از مبلغ فروش بلیت می باشد. همچنین جهت سال های آتی، کرایه سفر با توجه به میزان نرخ تورم اعلامی از سوی بانک مرکزی افزایش می یابد.
در این جلسه سلب قابلیت استفاده عمومی از میزان 71/32 مترمربع عرصه معبر مازاد بر عرض معبر (بدون تغییر در عرض معبر پس از اجرای طرح تفصیلی مصوب توسط مراجع ذیصلاح) مجاور ضلع شرق و میزان73/0 متر مربع عرصه فضای سبز مجاور ضلع جنوب پلاک ثبتی 3464/2068 بخش 4 شیراز با کاربری تجاری_مسکونی کدنوسازی 1_13_17_79_11 و احتساب آن به عنوان اموال اختصاصی شهرداری نیز به تصویب شورای اسلامی شهر شیراز رسید.
لایحه شهرداری شیراز، در خصوص تجهیز سالن ورزشی پلیس فتا فرماندهی انتظامی استان فارس نیز به بحث و تبادل نظر گذاشته شد و به تصویب رسید. بر اساس ماده واحده این طرح به شهرداری شیراز اجازه داده میشود به منظور تجهیز سالن ورزشی پلیس فتا فرماندهی انتظامی استان فارس مشروط به امکان استفاده عموم شهروندان تا مبلغ 000/000/000/10 ریال از ردیف اعتباری 6061112 (پروژه مطالعه ، طراحی ، تملک ، احداث ، نگهداری و بهسازی ورزشگاههای رو باز و رو بسته بر اساس مطالعات نیاز سنجی انجام شده در پهنه های مورد نیاز اولویت 1) از بودجه سال 1403 اقدام نماید.
لایحه شهرداری شیراز نیز در خصوص کاهش مبالغ اضافه شده در مدت مازاد
چک های معوق تا 22 بهمن 1403 نیز بررسی شد به تصویب رسید.
بر اساس ماده واحده این طرح مؤدیان شهرداری دارای چک های معوق با سررسید قبل از سال 1403 (تا پایان سال 1402)، در صورتی که 100درصد چک های معوقه خود را به صورت ریالی و حداکثر تا تاریخ 22/11/1403 به شهرداری پرداخت نمایند، مبلغ مازاد چک های معوق ایشان براساس مصوبه 4059/96/ص مورخ 28/9/1396 و اصلاحات بعدی آن محاسبه و با ضریب 50% اخذ می گردد.
همچنین مؤدیان موضوع ماده واحده که دارای چک جهت مبالغ اضافه شده در مدت مازاد چک های معوق میباشند در صورت پرداخت اصل بدهی، مشمول این مصوبه می گردند و مؤدیانی که قبل از ابلاغ این مصوبه، اصل مبلغ بدهی و مبالغ اضافه شده در مدت مازاد چک های معوق آن را پرداخت نموده اند، مشمول این مصوبه نبوده و شهرداری نمی تواند وجوهی را که بابت مبالغ اضافه شده در مدت مازاد چک های معوق پرداخت گردیده مسترد نماید.