مهدی طاهری، عضو شورای اسلامی شهر شیراز عنوان کرد؛
ضرورت توجه به ابعاد نرمافزاری توسعه در کنار ابعاد سختافزاری/ضرورت شفافیت در گزارشدهی عملکرد قرارگاه محرومیتزدایی شیراز
در یکصد و هفتاد و هفتمین جلسه صحن علنی شورای اسلامی شهر شیراز، مهدی طاهری، عضو شورای اسلامی شهر شیراز، در نطق پیش از دستور خود، ابتدا ایام سوگواری دهه دوم فاطمیه را تسلیت گفت و سپس به اهمیت توجه به حقوق قانونی اعضای شورا در ارائه تذکر و طرح سوالات به شهردار محترم پرداخت.
عضو شورای اسلامی شهر شیراز گفت: اینکه عضو شورا با حریت و در حدود اختیارات قانونی بتواند تذکر دهد و سوال خود به حضور شهردار طرح کند، آیا از حقوق و اختیارت قانونی ایشان نیست؟ بسیار مبرهن است که عبارات تذکر و سوال، معمولا لبههای تیزی دارند و در عین اینکه آداب احترام در عبارات و گویشها لزوما باید محفوظ بمانند، نه اعضای طرفدار شهردار و نه آنها که وی را مورد تذکر قانونی خود قرار میدهند و یا شخص شهردار و نه حتی مدیران شهرداری، نباید از منظومه افعالی مان و آداب سخن خارج شویم و شایسته است همگان با سعه صدر بگویند و بشنوند که اینها جزئی از آداب مردم سالاری دینی در شوراست.
طاهری عنوان کرد: نصیحتی اولا برای خودم و سپس برای سایر مستمعین عزیز دارم. حضرت امام (ره) در فرازی فرمودند: «در رژیم سابق کسی قدرت حرف زدن نداشت، کسی قدرت انتقاد نداشت… حالا راه انتقاد باز است، همه می آیند انتقاد می کنند» . و جایی فرمودند : «خدا می داند که شخصاً برای خود ذره ای مصونیت و حق و امتیازات قائل نیستم، اگر تخلفی از من هم سر زد، مهیای مؤاخذه ام.» و جای دیگری فرمودند: هر فردی از افراد ملت حق دارد که مستقیماً در برابر سایرین، زمامدار مسلمین را استیضاح کند و او باید جواب قانع کننده ای دهد و در غیر این صورت اگر برخلاف وظایف اسلامی خود عمل کرده باشد، خود به خود از مقام زمامداری معزول است .
وی افزود: مخاطبین را پوپولیست خواندن و یا کلید واژه حمله به شورا و شهرداری را بدون تردید بیان کردن یا کلید واژه بیمفهوم عبور از جناب آقای اسدی را مدام ادعا کردن، هیچکدام نه تنها راهنمایی خوبی به وحدت شورا نیستند بلکه بیانگر القای روح امید در جامعه و یا دورسازی حاشیه از شورا نیز نخواهند بود که همه بیانگر نوعی عبارات معترضه به حقوق قانونی تذکر دهنده و سوال کننده است.
طاهری تاکید کرد: به طور جد معتقدم یکی از کاندیداهای اصلی شهردار دوره هفتم، باید شخص جناب دکتر اسدی طرح شده و مستقر بمانند چرا که بسیاری از اقدامات بزرگ عمرانی که امروز بنیاد آن نهاده شده بدون توانایی ایشان در خلق منابع به نتیجه نهایی نخواهد رسید. معتقدم سه سال تلاش برای ایشان قطعا نمیتواند دوران هفت سالهی افسانهای علیرضا پاکفطرت را پشت سر بگذارد و شیراز باید شاهد شکوفاییهای بزرگتری باشد.
عضو شورای شهر شیراز اظهارکرد: در مقابل این کلید واژههای معترضهی رهنمایی شدهی کم ارزش، اتفاقا پیشنهاد بهتری به زعم خویش دارم و ضمن احترام به یکایک اعضای شورای ششم به آنهایی که خود را نوکر و خادم مردم میدانند پیشنهاد میکنم بیاییم کلید واژه عبور از شورای ششم را به جای عبور از این و آن، تذکرهی خود قرار دهیم تا مردم هوشمند و نجیب شیراز با احیای یک شورای مردمی، همگرا و انقلابی کرسیهای خدمت را به دیگران بسپارند، شاید نفس تازهای در شورا و شهر دمیده شود و جبران کارهای بر زمین ماندهی فرهنگی و اجتماعی را در شهر تمدن پایهی شیراز که مظهر تلفیق دین، حماسه و هنر است را بنماید
وی با بیان اینکه در فقره مشکلات فرهنگی و اجتماعی شیراز، کارهای باقی ماندهی بسیار بیشتری از آنچه انجام شدهاند بر زمین مانده، گفت: مشکل از مبدا و منشا دیدگاههای راهبردی است. اساسا نگاههای تکنوکرات مرسوم، که هم امروز هم خود را در جای جای کشور حتی انقلابی میدانند، شعارشان فقط بساز و بساز است و رشد جامعه را در مقیاس متر مربع و کیلوگرم و در توسعهی کالبدها میدانند. تاج این نگاهها این است که بودجه تان را بگذارید برای ساختن حسینیهها و مساجد و تکیهها و از آن سوی خالی ماندن مساجد که پر است از علتهای نرمافزاری در جامعه آن هم در سه ضلع خانواده، مدرسه و مسجد که در محاسبات خود نمیتوانند محاسبه کنند، تقصیری هم ندارند چرا که دستگاه محاسبات آنها سخت افزارپایه است. آموزش را خوب میفهمند و تربیت را کمتر
طاهری خاطرنشان کرد: اقدام فرهنگی را از عملیات فرهنگی نمیتوانند تمیز دهند. مفهوم انقلاب را صرفا در توسعه میدانند و به مقوله پایداری توسعه که مبنای آن سرمایه اجتماعی است هیچ نگاه راهبردی و حتی عملیاتی هم ندارند.
وی بیان کرد: معتقدم تکنوکراتها، پراگماتیستها و عملگراهایی هستند که به دنبال یک نظام سیاسی متعارف و نه انقلابی امام محور هستند، بطوریکه هم اینکه سیاستهای اعلامی نظام مفروض شان انقلابی باشد، اما سیاستهای اعمالی شان توسعه محور کافی است. اینکه عدالت اجتماعی که بنیان اصلی حفظ یا ایجاد سرمایه اجتماعی است کجای معادله شان است، در دستگاه محاسبات آنها تعریفی ندارد.
عضو شورای شهر شیراز به سخنان مقام معظم رهبری در تشریح بخشی از آرمانهای انقلاب اسلامی در موضوع توجه به محرومیت زدایی در نوروز ۱۳۷۲ اشاره کرد و گفت: ایشان فرمودند: آنچه که من به برنامهریزان و مسئولان دولتی موکدا سفارش میکنم، این است که در این برنامه توجّه کنند که هدف اصلی، کمک به طبقات محروم جامعه باشد. این، چیزی است که ما را به عدالت اجتماعی نزدیک میکند. هدف اصلی در کشور ما و در نظام جمهوری اسلامی، عبارت از تأمین عدالت است و رونق اقتصادی و تلاش سازندگی، مقدمه آن است. ما نمیخواهیم سازندگی کنیم که نتیجه این سازندگی یا نتیجه رونق اقتصادی، این باشد که عدّهای از تمکن بیشتری برخوردار شوند و عدهای فقیرتر شوند. در برخی از یادداشتهای معتبر، این معیار که پنج دهک پایینی جامعه را که معمولا فاقد شغل و بیمه و تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند را در بیان علمی محروم مینامند.
طاهری افزود: شورای ششم که خود را انقلابی نامید در ابتدای امر به سمت تحقق این آرمان بر زمین مانده یورش برد. قدمهایش را با هدف این دهکها با قرارگاه امنیتی اجتماعی احمدبنموسی (ع) به عنوان معیار اصلی و میداندار با یک تفاهمنامه سه جانبه همگام کرد.
وی گفت: مقرر بود همه در اعلام محرومیتها نقش داشته باشند حتی پایگاههای مقاومت و یاوران شورا و همه آنها که در مصوبه نامشان قید شده. مشترک دیدن عملیات هم منافع بسیاری داشت. اما به زعم بنده آنچه ما در پیش رو به عنوان جریان محرومیت زدایی به دنبالش بودیم رخ نداد. بسیار مایلم در منظر مردم این دو گام مهم به شفافیت و بدون لکنت گزارش شوند.
طاهری گفت: قرارگاه محرومیتزدایی بفرماید برای این دو امر چه کرده؟ دبیرخانه قرارگاه شفاف؛ شفاف به مردم گزارش دهد چه کسانی در این عملیات سرخط بودند و چه کسانی خیر. چه سازمانهایی غیرنمایشی توان خود را در این عملیات مهم که آرمان امامین انقلاب بوده است، جهادی پای کار آوردهاند. چرا نقشه محرومیتهای شیراز را که مدعی تصویب آن هستید منتشر نمیکنید تا حتی خیرین هم بدانند تا شاید در این امر خیر یاری رسانتان باشند.
وی همچنین ادامه داد: در تبصره ۲ ماده ۸ دستورالعمل قرارگاه مشترک محرومیتزدایی قید شده است: گزارش این پروژهها و برنامهها تحت عنوان پروژههای محرومیت زدایی قرارگاه شناخته شده و با تصویب قرارگاه منتشر میشوند. به چه دلیل این بند مورد غفلت قرار گرفته و هر دستگاهی مستقلا اقدام به انتشار خبار محرومیتزدایی آنهم از منظر خود و خارج از مصوبات قرارگاه میکند؟ مگر در این قرارگاه بنا نبود تمام دستگاهها بودجههای خود را تجمیع کنند و موضوعات محرومیتزدایی را با هم هماهنگ سازند. مگر از ابتدا عهد نکردیم تا طی یک برنامه زمانبندی روزی را هدفگذاری کنیم و در آن روز رفع محرومیتهای شیراز را با هم جشن بگیریم و نه اینکه خدای ناکرده محرومیت و محرومین خلعتی بشود برای امثال من قاصر.
طاهری در پایان ضمن ابراز تاسف از این موضوع بیان کرد: به سهم و فهم خودم برای شیراز عزیز چقدر غصه میخورم از اینکه چقدر برخی ذهنها به نسبت سن و قامت رشید شدهشان آنقدر کوتوله ماندهاند که تا شیراز قصد رشد میکند به بهانههای مثلا مبانی علم و منورالفکری، تا اسم یک آب بند و یا تونل و یا تقاطعی در قصردشت و بازآفرینی بافت تاریخی و امثال آن به میان میآید جیغ بنفش میزنند که ول کنید آرامش این شهر را، بگذارید همین که هست بماند و قس علیهذا. خداوند، کلان شهر و این جهان شهر شیراز را، این سومین حرم اهل بیت (ع) را، این مظهر اوج تمدن تلفیقی دین حماسه و هنر را از شر این کوته نگران روبه صفت حفظ کند