نطق پیش از دستور مهندس محمد فرخ زاده در سی چهارمین جلسه صحن شورای اسلامی شهر شیراز در جلسه 34 (1400/10/05)
به نام خداوند متعال
نطق پیش از دستور مهندس محمد فرخ زاده در سی چهارمین جلسه صحن شورای اسلامی شهر شیراز
مورخه 05/10/1400
نه هر که چهره برافروخت دلبری داند
نه هر که آینه سازد سکندری داند
نه هر که طرف کله کج نهاد و تند نشست
کلاه داری و آیین سروری داند
تو بندگی چو گدایان به شرط مزد مکن
که دوست خود روش بنده پروری داند
وفا و عهد نکو باشد ار بیاموزی
وگرنه هر که تو بینی ستمگری داند
هزار نکته باریکتر ز مو این جاست
نه هر که سر بتراشد قلندری داند
مدار نقطه بینش ز خال توست مرا
که قدر گوهر یک دانه جوهری داند
به قد و چهره هر آن کس که شاه خوبان شد
جهان بگیرد اگر دادگستری داند
ز شعر دلکش حافظ کسی بود آگاه
که لطف طبع و سخن گفتن دری داند
در ابتدای امر از تمام مدیران اسبق، جدید، گروه ها و احزاب سیاسی با سلیقه های مختلف خواهش دارم فارغ از هر نوع اختلاف سلیقه که به نوبه خود قابل احترام است، به وحدت و پیشرفت استان فارس کمک کنند. این دوران ممکن است تکرار نشود و زمان خدمت از دست برود. ممکن است امروز به هر دلیل هر فرد و گروهی مطالبه ای داشته باشد که به دلیل وسعت استان و تنوع موضوعات امکان تحقق زود هنگام آن فراهم نشود. کمی صبر، اخلاص، مناعت طبع و توجه به آینده را پیشه خود کرده و در تحقق آرمانهای فارس، موفق سهیم باشیم.
جناب آقای شهردار
بخش عمده ای از مصوبات کمیسیون های شورا و از جمله کمیسیون گردشگری و زیارت و مصوبات صحن علنی از زمان سررسید آن گذشته و اقدام عاجلی برای آن ها انجام نگرفته است. مصوبه تهیه طرح فراخوان شهربازی بزرگ شیراز، اساسنامه سازمان گردشگری و زیارت، تعیین تکلیف بازارچه هنر بعد از گذشت چند سال از اتمام پروژه، تغییرات فنی و معماری در پروژه های قصر ابونصر و برم دلک، تعیین تکلیف پروژه های گردشگری در باغات تحت تملک شهرداری، پروژه های گردشگری، تفرجی و سرمایه گذاری بوستان 580 هکتاری حسینی الهاشمی با نام بوستان طبیعت، پارک آبی و بازارچه صنایع دستی جنب دادگستری استان فارس از جمله موارد مورد انتظار مردم شریف شیراز می باشد که با جدیت پیگیر اجرای آن هستند. کم توجهی به اجرای مصوبات و گذشت بیش از 4 ماه از عمر شورا، باعث عدم تحقق برنامه های مدنظر در دوره 4 ساله خواهد شد. جناب شهردار ضمانت اجرای طرح های شورای اسلامی شهر، جنابعالی و تیم مدیریتی شماست. تیم خود را تکمیل و حرکت جهادی خود را آغاز کنید. زمان منتظر نخواهد بود تا ما مشکلات را رفع کنیم و بعد کار را پیش ببریم.
چندی قبل کلنگ زنی زود هنگامی در قالب تقاطع غیرهمسطح جام جم انجام پذیرفت و اما نگاهی به نتایج این تصمیم، جهت استحضار مردم شریف شیراز:
1- احداث تقاطع غیر همسطح زمانی مطرح می شود که با حرکت تداخلی و رویکردهای ضربدری روبرو باشیم. راستگرد جمهوری به کوهسار هیچگونه حرکت تداخلی ندارد.
2- حجم وضع موجود راستگرد مذکور 1500 وسیله نقلیه بر ساعت در ساعت اوج می باشد که حجم معمول بوده و سنگین نمی باشد و با عرض موجود براحتی قابل عبور است.
3- در صورتی که تحلیل هزینه به فایده (BENEFIT/COST) برای این تقاطع صورت گیرد ، مقایسه هزینه ساخت تقاطع غیرهمسطح به هزینه ایجاد راستگرد همسطح هیچ توجیه اقتصادی وجود نخواهد داشت.
4- ایجاد مشرفیت به اراضی صدا و سیما و اماکن امنیتی موجود در موضوع پدافند غیرعامل می تواند دسترسی برای خرابکاری و آسیب های جدی ایجاد کند و البته ایجاد سروصدا ناشی از تردد شبانه روزی به برنامه های صدا و سیما که بایستی در آرامش کامل تهیه شود را بیفزاید!
5- امروزه علم حمل و نقل در شهرهای پیشرفته دنیا به این نتیجه رسیده است که احداث تقاطعات غیرهمسطح به معنی افزایش عرصه و در نتیجه افزایش تقاضای استفاده از خودروهای شخصی بوده و بر اساس تناقض بریس BRAESS PARADOX کاهش مطلوبیت سرویس دهی معابر را به دنبال خواهد داشت. (بر خلاف آنچه که تصور می کنیم، ایجاد تقاطعات غیر همسطح روانی ترافیک را بدنبال نخواهد داشت)
6- در شرایط فعلی و آتی فضای کافی برای ایجاد راستگرد کانالیزه همسطح موجود بوده و دلیلی برای غیر همسطح وجود ندارد.
7- آلودگی بصری در محدوده باغ ارم باعث مخدوش شدن این سایت مهم بین المللی و نارضایتی گردشگران و اهالی خواهد شد.
8- با اجرای یک چپ گرد ساده از بزرگراه شهید سلیمانی و یا یک راستگرد از بلوار جمهوری عوارض فنی، ترافیگی و نارضایتی های اجتماعی حل وفصل خواهد شد.
-9با ایجاد یک پل بطول تقریبی بیش از 300 متر صرفا یک دورگرد ایمن در زیر پل ایجاد و این پل هیچ خاصیت دیگری در مباحث ترافیکی نخواهد داشت.
-10 احداث این پل باعث ایجاد آلودگی سمعی و بصری برای ساکنین همجوار بلوار جمهوری، صدا و سیما و مجموعه های امنیتی و انتظامی و دانشگاهی و... خواهد شد.
-11نتیجه نادیده گرفتن نظرات مردم شریف شیراز و خصوصاََ این منطقه در قالب ارزیابی تاثیرات اجتماعی، نارضایتی شدید و نامه ها، تماسها، استشهاد های متعدد مردمی شده است ونادیده گرفتن حق مردم اولین واصلی ترین مغایرت با معیارهای انقلابی گری بجز مباحث فنی است.
-12ایجاد مشرفیت به منازل ساکنین بلوار جمهوری در تمام شبانه روز دستاورد ویران کننده دیگری است که ساکنان در هنگام احداث و صدور پروانه روزی فکر نمی کردند که چشمان رهگذران از قوانین مشرفیت و ضوابط آن عبور کرده و این فضا آغاز یک ناهنجاری اجتماعی و فرهنگی خواهد بود.
-13 با اجرای این پل انتقال ترافیک دروازه قرآن، صدرا، قصردشت و جوادیه باعث بروز مشکلات عدیده برای این محور که امروز به عنوان یک شریانی درجه درون شهری محسوب می گردد، خواهد شد.
مگر نه این است که مدعی هستیم که ما این تقاطع را برای تسهیل در عبور و مرور مردم و تکمیل رینگ درون شهری می خواهیم احداث نماییم. مردم از این اقدام ناراضی هستند و نمی خواهند این پروژه کم خاصیت، پر هزینه، نارضایتی کننده و دارای عدم توجیه فنی و ترافیکی اجرا شود تا دیر نشده آن را تعطیل کنید. مردم آرامش می خواهند و نه چشمانی که از درون خودروها اندرونی زندگی آنها را در شبانه روز رصد نماید و سر و صدایی که بر هم زننده آرامش است و هزینه هایی که می توان با آن، زخمهای عمیق شهر را درمان نمود و نه کوهی از بتن و سیمان که زیبایی کلانشهر شیراز را به عنوان یک شهر گردشگری و فرهنگی آنهم در محور بلوار جمهوری و تپه تلوزیون که مردم از آن خاطرات بی شمار دارند را بر هم بزند و شیراز را در حد یک کمربندی تقلیل دهد.
راهبران قطار شهری:
و اما موضوع نادیده گرفته شدن حق و حقوق راهبران قطارشهری و ضرورت رسیدگی به درخواست این کارکنان خدوم و زحمتکش.
ماجرا از این قرار است:
35 نفر واجد شرایط به عنوان راهبران گروه 7 و 8 سازمان قطار شهری شیراز، پس از گذارندن نزدیک به دو سال انواع و اقسام دوره های تخصصی و آموزش مربوط به شغل راهبری و تست های پزشکی و مصاحبه وآزمون های متعدد به مرحله به کارگیری رسیده اند. حال مسئولان سازمان قطار شهری شیراز علیرغم آنکه شغل راهبری قطار یک شغل تخصصی و دائم می باشد و با وجود مغایرت قانونی برون سپاری این شغل حاکمیتی طبق بخشنامه شماره 810427 مورخ 29/04/98 وزارت کشور، اقدام به بکارگیری کاربران به صورت برون سپاری حجمی کرده و با حقوق ناچیز معادل 4 میلیون و 100 هزار تومانی، بدون داشتن کارت رفاهی، بیمه تکمیلی، کد پرسنلی شرکتی و هیچ گونه مزایا نسبت به راهبران فعلی قطار شهری اقدام نموده اند.
حال آنکه طبق گفته ها و قولهای مسئولان سازمان قطار شهری در ابتدای دوره وعده استخدام بصورت شرکتی به ایشان داده شده، علاوه بر اسناد و مدارک متقنی که موجود می باشد.
راهبران گروه های 7 و 8 چیزی جز قولی که به ایشان در ابتدای برگزاری دوره داده شده است نمی خواهند و آن شرایط برابر با راهبران گروه 5 و 6 قطار شهری می باشد. این دوگانگی باعث سرخوردگی، مشکلات معیشتی، احتمال افزایش آسیب به اموال بیت المال، عدم رعایت ضوابط مندرج در مباحث آفندی و پدافندی و مشاغل خاص، عدم امکان تشکیل زندگی و... گردیده است.
مردم عزیز بدانند علیرغم انعکاس مشکلات به شهردار محترم شیراز و تاکید بر برگزاری جلسه هیات مدیره تا کنون حتی یک جلسه برگزار نشد و همچنان مشکلات فنی، مالی و ادامه مسیر امام حسین به میدان آزادی و مسیر میدان آزادی تا کلبه و ایستگاه چهارراه پانزده خرداد مربوط به اجرای خط 2 و زمان افتتاح و همچنین تعیین و تکلیف خط 3 و تامین واگن و... به قوت خود باقی است!؟ از طرفی رئیس جدید منصوب شده در این سازمان از تعامل بسیار ضعیف برخوردار است که به وقت آن مطالبی به حضور مردم غیور عرضه خواهد شد.
در پایان به تیتر برخی موارد اشاره و در آینده در مورد آن به تفصیل مطالبی را عرض خواهم کرد.
1- موضوع سد تنگ سرخ از مسائل مهم برای حفظ بیش از هزار هکتار باغ میباشد که هنوز اقدامی موثر برای پیگیری و رفع اختلاف نهایی و آغاز به کار مشاهده نشده است.
2- بوستانهای شهر شیراز در حال حاضر با سه مدیر اداره می شود، حال که در قوانین برای اداره تمامی بوستان ها و فضای سبز یک سازمان بهعنوان سیما و منظر و فضای سبز پیشبینی شده است: عدم تصمیم به موقع باعث بروز آسیب های جبران ناپذیر می باشد.
3- تکلیف سازمان سرمایه گذاری و انتصاب رییس آن همچنان انجام نپذیرفته است خود به نیکی می دانید که شهر را نمیتوان با عوارض، فروش تراکم، فروش سهم خدمات و یارانههای چندرقاز دولت اداره کرد.
شهر موتور اقتصادی میخواهد که در شهرداری خاستگاه آن سازمان سرمایهگذاری است. حضور پررنگ شما در کمیسیون سرمایه گذاری و هیئت مدیره این سازمان باعث پیشرفت در امور خواهد شد. سرمایهگذاران از درد بی توجهی به خود می پیچند و انتظار تحول و نگاه متفاوت دارند.
4- کارخانه های آسفالت شهرداری بیش از ۳ ماه است که خاموش است و یا در حداقل ظرفیت کار می کند و شهری با هزاران خودرو و میلیونها انسان زنده و در حال تردد از اولین خدمات یعنی این لگه گیری آسفالت و روکش بیبهرهاند؟!
و العاقبة للمتقین
خدایا چنان کن سرانجام کار که تو خشنود باشی و ما رستگار