×
امروز   چهارشنبه 17 بهمن ماه 1403    -    February 05 2025 -    الأربعاء 06 شعبان 1446
نطق

نطق پیش از دستور افسانه خواست خدایی در جلسه 132 (1402/07/30)

بسم الله الرحمن رحیم إِنَّا فَتَحۡنَا لَكَ فَتۡحٗا مُّبِينٗا به راستی ما برای تو پیروزی آشکاری فراهم آوردیم.(سوره فتح آیه 1) طوفان خروش وخشم ما در راه است سوگند به آه عمرتان کوتاه است ما سوره فتحیم که برمیگردیم این تازه فقط اول بسم الله است با سلام و عرض ادب به حضار محترم و شهروندان فهیم شهر شیراز خوی درنده رژیم غاصب صهیونیستی بار دیگر صحنه‌هایی دردناک و تأسف‌بار را در مقابل دیدگان جهانیان به تصویر کشیده است. ضمن تسلیت به خاطر شهادت مظلومانه مردم غزه ، بار دیگر بیعت خود را بر تبعیت از ولی امر مسلمین مقام معظم رهبری ( مد ظله العالی) تا نابودی کامل رژیم منحوس صهیونیستی و آزادی قدس شریف اعلام داشته و از خداوند منان، فرج منتقم خون شهدا حضرت ولی عصر (عجل‌الله تعالی فرجه‌الشریف) را مسئلت دارم. مستحضرید بودجه عمده ترين وسیله‌ی توسعه برنامه ها و سياستهای شورا است . بودجه را ميتوان مهمترين ابزار اجرای سیاست توزیع درآمدهای شهری و انعکاس رقمی فعالیت های شورا دانست جمهوری اسلامی ايران در اصول متعدد خود به حاکميت مؤثر مردم در تعيين سرنوشت خويش اشاره نموده مهمترين سؤالی که در اينجا مطرح می‌شود این است که چه راهکارهایی برای تضمین و شناسایی حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش را میتوان در تهیه و تنظیم بودجه های سالانه پیشنهاد داد؟ بودجه یعنی پیش بینی درآمد و برآورد هزینه اين ساده ترين تعريفی است که مي توان از بودجه ارائه داد که در آن متضمن پيش بينی همه درآمدها و برآورد همه هزينه ها ، از شروط لازم کافی و واقعی بودن بودجه است، در غير اين صورت، تنها با پیش بینی برخی از درآمدها ، نه همه درآمدها و یا برآورد بخشی از هزینه ها نه همه هزینه ها، بودجه تنظيمی تنها مفهوم يک صورتحساب مالی را دارد. در ماه گذشته تفریغ بودجه سال 1401 شهرداری تقدیم شورا گردید با تحلیل و بررسی های صورت گرفته بی‌شک می‌توان از تفریغ بودجه نقاط قوت بودجه را تقویت و نقاط ضعف بودجه شهرداری شیراز را اصلاح نمود و برای متمم 1402 و بودجه 1403 بکار برد قطعا تفریغ بودجه سال گذشته چراغ راه سال‌های آینده است. مطابق گزارش تفریغ بودجه سال 1401 که توسط شهرداری محترم به شورا ارائه گردیده است . بودجه سال 1401 بعد از افزايش در متمم با 18 هزار ميليارد تومان مصوب شده است که 67% آن منابع نقدی و 33% آن منایع غیر نقد است. از نقاط قوت درآمد در سال گذشته تحقق 103 درصدی درآمد شهرداری است که البته جای تقدیر و تشکر از کلیه پرسنل شهرداری و شهردار محترم را دارد. نقاط قابل تاملی نیز در حوزه درآمد وجود دارد که قطعاً شهرداری باید در بودجه سال آینده و سالهای آتی به آن توجه بیشتری داشته باشد. تا مشکلات این حوزه نیز مرتفع گردد. در بخش )درآمدهای ناشی از توسعه شهری( که سهم 60 درصدی از بودجه درآمدی را نيز تشکيل می دهد .درست است که بودجه محقق گرديده است ولی در رديف های تفضيلی دارای انحرافاتی است که به آن اشاره می کنم . در بخش درآمد حاصل از ستاد باغات با 80 درصد عدم تحقق (191 میلیارد تومان محقق شده است) و در بخش درآمد عوارض ارزش افزوده ناشی از تغيير کاربری کميسيون ماده 5 با 70 درصد عدم تحقق (292 میلیارد تومان محقق شده است) که بايد در این خصوص برنامه ريزی دقيق و جامع تری صورت پذيرد. با توجه به اینکه موضوع حفظ باغات از اهمیت و جایگاه ویژه ای در شورای ششم برخوردار است باید به گونه ای برنامه ریزی گردد که در متمم 1402 و در بودجه سال 1403 مورد بررسی واصلاح قرار گیرد؛ یا ظرفیت نهایی درآمد ستاد باغات بیش از این عملکرد فعلی نیست و در راستای حفظ باغات باید از راهکارهای درآمدی دیگری در این حوزه بهره گرفت یا منابع درآمدی دیگری به بودجه ستاد باغات تزریق گردد تا بتواند وظایف خود را به نحو احسن به مرحله انجام برساند. شهر شیراز چند مدتی است که درگیر موضوع ترافیک است که یکی از عللی که می تواند تاثیر مطلوبی بر کاهش ترافیک داشته باشد ، قطعا تامین پارکینگ به تعداد مناسب در نقاط پر ترافیک شهر است . در درآمد ناشی از عدم تامين پارکينگ با توجه به افزایش 2.5 برابری تحقق درآمد به میزان 600 ميليارد تومان متاسفانه شاهد تاثير چندانی در تامين توسعه پارکينگ‌های سطح شهر نبوده ايم. تملک دارايی مالی بايد با منابع حاصل از واگذاری دارايی مالی تناظر داشته باشد که در هنگام تنظيم بودجه بايد به آن توجه بيشتری شود که این موضوع در بودجه سال1401 به دليل برنامه ريزی برای دريافت وام جديد محقق نگرديد و بايد از این حوزه بيشتر مراقبت گردد. در حوزه درآمد شهرداری با برنامه ريزی بهتر و استفاده بهينه از منابع با ايجاد سامانه های گردش وجوه نقد ، دارايی ها و بدهی های شهرداری و ارتباط بيشتر بين منايع و مصارف )به طور مثال درآمد و هزينه اختصاصی باغات و پارکينگ( برای مديريت بهتر منابع و تقويت سيستم درآمد پايدار شهرداری تلاش نماید در حوزه حسابداری مالی شهرداری باید برای مانده موجودی نقد خود برنامه دقیق تری داشته باشد که با توجه به پيشنهاد قبلی با ايجاد سامانه گردش وجوه نقد می توان با دقت قابل قبولی منابع لازم برای هزينه های اقتصادی در زمان مناسب به آنها تزريق کند ، تا شاهد توقف پروژه های عمرانی در مقاطع زمانی مختلف نباشيم . در بحث هزینه های جاری در تنظيم اوليه بودجه جاری باید دقت بيشتری از طرف شورا و شهرداری صورت پذيرد تا شاهد افزايش بيش از حد اين بودجه در متمم نباشيم . با توجه به استاندارد GFS تلاش گردد ، بودجه ریزی شهرداری شیراز به سمت یک بودجه ریزی عملیاتی بر اساس استانداردهای GFS ارائه و گزارش گردد. گرچه گسترش حمل و نقل عمومی به جهت کاهش ترافیک و ارائه خدمات بهتر به شهروندان در سطح شهر مورد تاکید شورا و در دستورکار شهرداری است به نظر می رسد با توجه به اینکه يارانه خريد اتوبوس و مينی بوس در حدود 52 درصد پرداخت گرديده است ، بايد دقت بيشتری به اين حوزه داشته باشيم. مستحضرید سمن ها ميتوانند در حوزه های مختلف از جمله بهداشت، درمان، سلامت عمومی، رفاه و توسعه پايدار، فعاليتهای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی فعاليت داشته باشند. متاسفانه در رديف کمک به سازمان های مردم نهاد در بودجه 1401 عملکرد شهرداری صفر بوده است .که با توجه به بیان اهمیت موضوع باید بر این موضوع در سال آینده توجه ویژه کرد تا عملکرد مطلوبی رقم بخورد. با دقت در بخش هزینه های عمرانی شهرداری در بودجه مصوب 1402 محرز می‌گردد که 509 ريز پروژه در متمم بودجه سال گذشته به جهت عملکرد صفر حذف شده اند که با احتساب 2615 ريزپروژه این تعداد معادل 20 درصد ريزپروژه های بودجه مصوب می باشد ضمن اینکه اين پروژه ها از نظرريالی 2000 میلیارد تومان و نزديک به 15درصد حجم بودجه را تشکيل می دهند وقت زيادی را هم، از شورا و هم از شهرداری هدر می دهد . و در صورت عدم اصلاح می تواند يکی از دلايل عدم تحقق بودجه عمرانی شهرداری باشد. البته اين کل ماجرا نيست از 268 پروژه شهرداری 118 پروژه يعنی نزديک به 44 درصد پروژه های باقيمانده در زمان نيز عملکردی کمتر از 20 درصد را شامل می شوند . که از اين 118 پروژه 65 پروژه آن مربوط به پروژه های زير يک ميليارد تومان می باشد و در عوض فقط 10 مورد از اين پروژه ها مربوط به پروژه های کلان با بودجه بالای 50 ميليارد تومان می باشد. نزديک به 96 درصد عملکرد حوزه عمرانی نيز مربوط به پروژه های کلان با بودجه بالای 50 ميليارد تومان می باشد که مجموعا 92 پروژه و سهم 35 درصد از تعداد پروژه ها را دارند. اين آمارها به ما می گويند که خرد کردن پروژه ها باعث آسيب زدن به اجرای پروژه ها و عدم اجرا يا اجرای ضعيف آنها خواهد شد. در نتيجه در تعريف ريزپروژه ها باید کارشناسی صحیح صورت پذيرد تا از هدر رفتن وقت و انرژی شورا و شهرداری جلوگيری شود بررسی بودجه در حوزه ماموريت های شهرداری نيز مشخص می کند که سه ماموريت حمل و نقل ترافيک ، کالبدي و شهرسازي و محيط زيست و خدمات عملکردی بسيار بالاتری نسبت به مأموریتهای اجتماعي فرهنگي ، ايمني و مديريت بحران و خدمات مديريت دارند.به نظر می رسد شهرداری در حوزه پروژه های سخت افزاری و زيرساختی موفق تر از پروژه های نرم افزاری (فکری) عمل می کند و این موضوع در بودجه سالهای آتی باید مورد توجه قرار گیرد. بررسی بودجه درحوزه برنامه نيز مشخص می کند که 78 درصد عمکرد در اختيار 4 برنامه می باشد و 26 برنامه ديگر سهم 23 درصدی در اختيار دارند. در نهایت نتیجه می گیریم که شورا بايد نگاه خود را به برنامه معطوف دارد و ازمعرفی ریز پروژه ها به شهرداری خودداری نماید و تمرکز خود را معطوف به کنترل شاخص های کمی برنامه نماید. ان شاءالله در کمیسیون برنامه و بودجه امور حقوقی واملاک شورا در نظر داریم مسیر بودجه سال آینده شهرداری را با همین نگاه تنظیم و کنترل نموده و بودجه با اصلاح همین موارد و به شورا تقدیم گردد. و شورای محترم نیز تأملات و نظرات خود را در قالب برنامه به شهرداری ارائه نماید. و در برنامه بلند مدت کمیسیون برنامه و بودجه برنامه جدی در 1- حرکت به سمت بودجه ریزی عملیاتی به عنوان ابزار اصلی بودجه 2- تکمیل و تهیه برنامه پنج ساله چهارم شهرداری شيراز بر اساس شاکله برنامه پنج ساله سوم 3- توجه به ساختار و شاخص های کمی برنامه 4- راه اندازی سامانه های پایش و ارزیابی برنامه 5- سامانه مدیریت گردش وجوه نقد شهرداری جهت استفاده بهینه از منابع مالی شهرداری 6- اهمیت دادن به تعریف پروژه ها و تهیه شرح خدمات و زمان بندی اجرایی و مالی 7- توجه به ارتقاء دانش پرسنل شهرداری در حوزه برنامه و بودجه و آموزشهای کاربردی دو ساله خواهد داشت. و در نهایت اینکه هنگامی شفافیت در فراگرد بودجه بندی شکل میگیرد که ،قوانين مقررات رويه ها و روشهای تهيه و تنظيم ،قوانين ثابت و شفاف بوده و ضمن انتشار در اختيار عموم مردم نيز قرار گيرند .کميسيون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر شیراز در فراهم نمودن و ایجاد بستر شفافیت برای عموم مردم پذیرای پیشنهادات و همراهی همه شهروندان و صاحب نظران می باشد. در پایان ضمن تشکر از معاونت برنامه ریزی و سرمایه انسانی شهرداری و همچنین سازمان فن آوری اطلاعات شهرداری در همراهی کمیسیون ، امیدوارم شهرداری با توجه به نقش تاثیر گذار سازمان فناوری اطلاعات در موضوعات مختلف مدیریت شهری جایگاه این سازمان را ارتقاء نماید تا در تصمیم سازی ها حضور پررنگ تری داشته باشد . و با توجه به گستره و اهمیت کار این سازمان در رصد و پایش برنامه ها در تمام حوزه های مدیریت شهری می توان پیشنهاد داد نماینده این سازمان به عنوان عضو ناظر در شورای معاونین حضور داشته باشد.

An unhandled exception has occurred. See browser dev tools for details. بارگذاری مجدد 🗙