×
امروز   چهارشنبه 17 بهمن ماه 1403    -    February 05 2025 -    الأربعاء 06 شعبان 1446
نطق

نطق پیش از دستور مهندس رضا محمدیان، رئیس کمیسیون سومین حرم و گردشگری و زیارت در پنجاه و ششمین جلسه شورای اسلامی شهر شیراز مورخ 28/01/1401 در جلسه 56 (1401/01/28)

بسمه تعالی

نطق پیش از دستور مهندس رضا محمدیان، رئیس کمیسیون سومین حرم و گردشگری و زیارت در پنجاه و ششمین جلسه شورای اسلامی شهر شیراز مورخ 28/01/1401

 

با عرض سلام و ادب و تبریک میلاد امام حسن مجتبی (علیه السلام) خدمت شهروندان عزیر شیرازی و حضار گرامی نکاتی چند را عرض می‌نمایم:

در خبرها آمده است که به زودی و در سال جاری قطعات یک تا شش اتوبان شیراز - اصفهان افتتاح خواهد شد.  این آرزوی دیرینه برای مردم شهر شیراز و استان فارس بوده است، اما افتتاح ناقص و نمایشی می‌تواند معضلات عدیده‌ای را به همراه داشته باشد و موجب بدنامی مسئولان گردد. حال از نظر فنی جاده و ورودی شمال غرب شیراز که معروف به محور سپیدان است بررسی می‌کنیم: بر اساس آمار سازمان راهداری آمار ورودی محور سپیدان به سمت شیراز از سه‌راهی قلات بطور متوسط روزانه 17461 خودرو و ساعتی 2619 خودرو و بر عکس آن یعنی خروجی شیراز به سمت سه‌راه قلات روزانه 19457 خودرو و ساعتی 2919 خودرو می‌باشد؛ مستحضرید ورود و خروج فعلی صرفاً مربوط به تردد شهرستان‌های شمال غرب استان، تفرجگاه‌ها و باغات مربوطه و استان کهکیلویه و بویر احمد است؛ این در حالی است که با توجه به آمار ورودی خودروها از سمت مرودشت به شیراز که روزانه 39774 و ساعتی 5966 خودرو می‌باشد و مسیر خروجی آن که روزانه 38097 و ساعتی 5715 خودرو می‌باشد اگر صرفاً در صورت راه‌اندازی قطعات یک تا هفت اتوبان تا پایان سال یا سال آینده، 50 درصد ترددهای محور دروازه قرآن که عملاً ورودی استان‌ها و شهرستان‌های شمالی کشور به فارس و شیراز است به محور ورودی گویم انتقال یابد ورودی روزانه 37348 خودرو و ساعتی 5602 خودرو و خروجی آن 38505 خودرو و ساعتی 5776 خودرو خواهد بود. این در حالی است که اصولاً ظرفیت محور فعلی با وضع موجود صرفاً جوابگوی حداکثر 3000 خودرو در ساعت است و در حال حاضر محور فعلی در روزهای پایان هفته و ساعات پیک جوابگو نیست. این اقدام علاوه بر تلخ کردن شیرینی افتتاح اتوبان به صورت ناقص و تکمیل راه‌های ورودی مناسب، موجبات خطرات عدیده‌ای مانند بروز مشکلات امنیتی به دلیل حجم تردد بالای خودروها و شهروندان از یک محور بدون جایگزین و راه فرار و ایمنی به دلیل ورود خودروهای سنگین از سه‌راهی قلات به سمت تقاطع جهاد و تردد آنها حدود 16 کیلومتر در مسیر داخل شهر، بین خودرو شهروندان به جهت ورود به بزرگراه حسینی الهاشمی و تردد به سمت کمربندی جاده بوشهر و پل فسا خواهد بود که البته آمار عبور چند صد دستگاه خودرو سنگین به ورودی و خروجی شهر نیز به آمار مطروحه قبلی اضافه خواهد شد. شایان ذکر است علاوه بر آمار ذکر شده عملاً تردد شهرک‌های صدرا، گلستان، حافظ، گلستان و غیره از این محور و در عمل زندگی روزمره مردم مختل خواهد شد.

و اما راه چاره چیست؟

استاندار محترم جناب آقای دکتر ایمانیه

اعضاء محترم شورای تامین استان

ریاست محترم اداره راه و شهرسازی جناب مهندس طالبان

شهردار محترم جناب مهندس اصنافی

می‌بایست بدون فوت وقت محورهای اجرایی زیر آغاز و حداکثر ظرف مدت یک سال با یک عملیات جهادی آنها را تکمیل تا ان شاالله با تکمیل آنها و افتتاح کامل مسیرهای ورودی شهر شیراز و اجرای قطعه 8 اتوبان به جاده بوشهر و کمربندی شاهد دعای خیر مردم برای مسئولان محترم و رضایتمندی از رفع معضلات پیش‌بینی شده باشیم.

1- اجرای قطعه آخر اتوبان (قطعه 8) از اتصال آزادراه به محور شیراز - سپیدان که متاسفانه هنوز عملیات تقاطع آن هم آغاز نگردید تا اتصال به جاده بوشهر به میزان حدود 40 کیلومتر به منظور ادامه تردد خودروهای سنگین و عبوری به سمت بوشهر و استان‌های جنوبی و عدم ورود آنها به محیط شهری بسیار ضروری است که می‌بایستی با همت وزارت راه و شهرسازی آغاز و همزمان با بهره‌برداری از اتوبان افتتاح گردد.

2- اجرای زیرگذر گویم و انجام اصلاحات لازم در محور فعلی و اعمال تملک‌ها و عقب‌نشینی‌ها  که با برآورد مشاورین شهرداری عددی حدود 1500 میلیارد تومان هزینه خواهد داشت که شورا با سیاست‌گذاری صحیح و اعلام ستاره‌دار بودن پروژه دست شهرداری را برای انجام هزینه مذکور باز گذاشته است. لذا پیشنهاد جدی دارم شهرداری مکلف گردد ظرف یک ماه آینده عملیات اجرایی آن را آغاز و با برنامه زمانبندی یک ساله به پایان برساند.

3- تکمیل بزرگراه آیت الله رفسنجانی که حدود 5/12 کیلومتر قبل از ورودی گویم به سمت بزرگراه آیت الله حسینی‌الهاشمی بخش قابل توجهی از تردد ورودی شهر را پوشش خواهد داد که با توجه به آغاز عملیات قطعه اول آن از سمت بزرگراه آیت الله حسینی الهاشمی به طول 5/4 کیلومتر در صورت اجرای قطعه دوم آن به طول 4 کیلومتر دیگر جهت اتصال به محل عبور آزادراه آغاز گردد، بخش زیادی از مشکل ورودی خودروها به شهر شیراز حل خواهد شد و به این محور منتقل می‌گردد که مجدداً پیشنهاد جدی بر تکلیف شهرداری برای تکمیل این دو قطعه تا پایان سال را دارم. قابل ذکر است این پروژه نیز با سیاست‌گذاری صحیح شورا برای انجام هزینه ستاره‌دار می‌باشد.

4- تکمیل مطالعه و تملک و شروع عملیات مسیر سوم در ضلع جنوب محور فعلی از ورودی جاده بیضا مسیر جاده گاز به سمت شهر صدرا، حاشیه نهر اعظم و اتصال آن به بزرگراه آرین به طول حدود 27 کیلومتر که ظاهراً تعهد شهرداری شیراز حدود 5 کیلومتر و مابقی آن بر عهده وزارت راه، شرکت عمران و شهرداری صدرا می‌باشد نیز با درایت استاندار محترم و مسئولین مربوطه هر چه سریعتر باید عملیاتی گردد تا ان شاءالله در فاز بعدی اتمام آن باعث روان شدن ترافیک ورودی شهر باشیم.

امید است با همدلی و درایت کامل مسئولان شاهد افتتاح پروژه‌ای کامل و زیبا در آینده نزدیک باشیم.

 

An unhandled exception has occurred. See browser dev tools for details. بارگذاری مجدد 🗙