نطق پیش از دستور مهدی نصیری قرقانی در جلسه 107 (1401/12/14)
روز جوان و ولادت منجی عالم بشریت حضرت ولی عصر (عج) را تبریک میگویم. پروژه های هوشمند سازی شیراز که در سال جاری بخش خوبی از پروژه ها شروع شد و با سرعت خوبی در حرکت است. مثل پروژه های کیف پول الکترونیکی و یا مرکز داده که قراردادهای آن هم بسته شده است و همینطور پروژه های مرتبط با ترافیک از جمله هوشمند سازی ترافیک و پارکینگ های هوشمند که در مرحله اجرا هستند. در شش ماه اخیر حدود 70% بودجه های هزینه پروژه ها محقق شد که جا دارد از دست اندر کاران مجموعه شهرداری، جناب آقای شهردار و به خصوص سازمان فناوری و اطلاعات که در اجرای پروژه های هوشمندسازی جدیت داشتند تشکر کرد. یکی از مهم ترین کارهایی که قرار است در حوزه سازمان فناوری اطلاعات و هوشمندسازی انجام شود بحث یکپارچه سازی سامانه ها است که به ما در ایجاد شفافیت بیشتر و کاهش بوروکراسی های موجود در شهرداری کمک می کند. اتفاق های رخ داده در برخی از این یکپارچه سازی ها مرتبط با خود مجموعه شهرداری است . مثل ارتباط بین کلیه زیر سامانه های حوزه شهرسازی با بخش های مالی، درآمد، بودجه و برنامه. که باید این اتفاق رخ بدهد و در سال آتی هم این موارد در بودجه دیده شده است. البته امیدواریم که به خصوص در حوزه شهرسازی (که حدود یک ماه پیش مصوبه شورا بوده و به شهرداری ابلاغ شده) جدیتی وجود داشته باشد که زودتر بتوانیم فرآیند یکپارچه تمام الکترونیکی را داشته باشیم و صدور بخشی از فرآیند دستورات غیر الکرونیکی را به الکترونیکی تبدیل کنیم. اجرای الکترونیکی فرآیند ها نیازمند دستور شهردار محترم به کلیه مدیران مرتبط از جمله شهرداران مناطق و مجموعه معاونت شهرسازی است تا انجام شود. برخی از یکپارچگی سامانه ها هم مرتبط با خارج از مجموعه شهرداری است که شاید مهمترین آن مربوط به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور است که در جلسه ی هفته گذشته با معاون محترم سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مقرر شد طی تفاهم نامه ای آنچه که فعلاً در ارتباط با شهرداری تهران رخ می دهد برای شهرداری شیراز نیز انجام شود و آن نیازمندی های جدیدی که به خاطر محدودیت های داخلی و قانونی سازمان ثبت املاک وجود دارد راهکاری برایش پیدا شود و انشاالله امیدواریم که زودتر بتوانیم این مورد را هم عملیاتی کنیم و استعلام های املاک را بتوانیم الکترونیکی کنیم. زیرا الان به صورت دستی است و علاوه بر زمان طولانی، این استعلام ها نگرانی هایی در مالکیت ایجاد می کند که اجرای این اتفاق بیشتر از شهرداری، برای دادگستری و مجموعه قوه قضائیه منفعت خواهد داشت. چرا که با این روش آن ها به جای مبارزه با فساد، بحث پیشگیری آن را خواهند داشت. هدف از این پروژه شفافیت و پیشگیری از مواردی است که در شهرداری ممکن است اتفاق بیفتد. بحث های عدم شفافیتی که ما در املاک و پرونده های حقوقی داریم ضررهای زیادی را در گذر زمان متوجه شهرداری و در اصل متوجه شهروندان این شهر کرده است. یکی دیگر از مصوبات مهمی که قرار است در دستور کار جدی شهرداری قرار بگیرد مربوط به مجموعه های شهرسازی و فاوا است تا تمام مسیر صدور پروانه از زمان تقاضا تا مجوز نهایی به صورت کاملا الکترونیکی انجام شود. دوم راجع به الحاقی است که در هفته های گذشته برای کلان شهر شیراز اتفاق افتاده بود. و ظاهراً مصوباتی هم در ماده 5 بوده و ممکن است که در آینده اتفاق بیفتد. خواسته بنده این است که با توجه به ضعف قانونی که وجود دارد، شورای تامین به این مسئله ورود کند و قبل از هر اتفاقی نسبت به افراد معدودی که این تفکیک های غیر مجاز را انجام می دهند یک پیشگیری و برخوردی صورت گیرد.اگر این اتفاق نیفتد، هر الحاقی که به شهر بشود باعث الحاق های جدید دیگر نیز خواهد شد. بر اساس تخمینی که وجود دارد، جمعیت فعلی شیراز باید تقریبا یک میلیون نفر می بود اما الان این جمعیت حدود دو میلیون نفر است. و شاید یکی از مهم ترین دلایل آن، این است که ما از تفکیک های غیرمجازی که داده شده جلوگیری نکردیم و باعث شده که این افراد سودجو با خرید زمین های کشاورزی و تفکیک غیر مجاز، غیر استاندارد و نادرست هزینه زیادی را به شهر تحمیل کنند. در صورتی که اگر تفکیک این زمین ها توسط خود شهرداری انجام می شد ما می توانستیم هزینه های توسعه و ایجاد زیر ساخت ها را هم از درآمدی که ایجاد می شد تامین کنیم. اما الان این درآمد در جیب تفکیک کنندگان غیر مجاز می رود. وقتی که این تفکیک های غیر مجاز انجام شده ما عملا باید از بودجه های دیگری که متعلق به شهروندان است برای توسعه استفاده کنیم. روستاهای اطراف شیراز نمونه این مسئله است. سال گذشته هم ما این خواسته را داشتیم که قبل از هرگونه الحاقی به شهروندان یک اطمینانی داده شود که قرار نیست تفکیک غیر مجازی صورت گیرد. با این کار مجموعه دادگستری نیز می تواند پیشگیری کند و در این حوزه فسادی رخ نخواهد داد.