شورا و شهرداری بعنوان مدیریت شهری می بایست نقش آفرین و جلودار باشد در جلسه 50 (1400/12/08)
با عرض تسلیت بمناسبت شهادت امام موسی کاظم (ع) هفتمین اختر فروزان آسمان امامت و ولایت که تازیانه های غم و اندوه را بر پیکرمان فرود آورده، خداوند را شاکرم توفیق یار شد، بتوانم فرصت دوباره خدمت به مردم شریف و عزیز شیراز پیدا نمایم.
قدردان بوده، به جای فرصت سوزی به اتفاق دیگر عزیزان شورا و شهرداری دنبال فرصت سازی گسترده و کارآمد خواهیم بود.
1- باتوجه به بار معرفتی و معنوی سومین حرم اهل بیت (ع) نیاز است در کنار تمام تفاسیر صورتی از شهر، تفسیری معنوی از سیرت برای زندگی مومنانه مردم داشته باشیم. اگرچه با طرح های زیست شبانه، گسترش حیوان گردانی و امثالهم قصد دارند سبک زندگی اسلامی – ایرانی ما را تحریف و تخریب کنند.
2- بافت تاریخی شهر، سرمایه هویتی و گذشته پر افتخار مردم است، می تواند چراغ راه آینده ما باشد. با جان و دل از بافت میراثی صیانت و حمایت می کنیم اما نه بر مبنای جوسازی و غوغا سالاری رسانه های بیگانه و باستان گراهای آنطرف آبی که به نام حفظ میراث فرهنگی بر حرم های مطهر شیراز هجمه و حمله زبانی و قلمی آورده، مدیران فارس و شیراز را، هم سنگِ آل سعود و رژیم صهیونیستی و... معرفی می کنند.
گسترش بین الحرمین با رعایت منازل میراثی، مطالبه و خواسته مردمی است که ما به نمایندگی از آنها در شورا جمع شده ایم. وزارت راه و شهرسازی، ساماندهی و اتصال دو حرم حضرت شاهچراغ (ع) و علی ابن حمزه (ع) را به مشاور ارائه نموده، هنوز هیچ مصوبه استانی و کشوری ندارد، نه قرار است مجتمع تجاری ساخته شود و نه منازل میراثی تخریب گردند و نه ارتفاع بالاتر از مصوبات باشد.
تمامی عزیزان دلسوز و فعال حوزه میراث فرهنگی می توانند طرح ها، پیشنهادات، حتی اعتراضات و مخالفت های خود را به مشاورین طرح ارائه تا لحاظ نمایند. با جوسازی و موج سواری که بوی تحمیل به مشام می رسد، راه به جایی نخواهند برد. بهتر است خیر خواهانه وارد شوند، با طرح های فاخر و رعایت کامل حفظ بناهای تاریخی به عمران و آبادی شهر مقدس شیراز کمک کنند.
3- در اجرای عملی طرح فاخر محله و مسجد محوری، 60 کارکرد عملی تهیه شده که می بایست با تشکیل قرارگاه یا ستاد ویژه و استفاده از تمامی ظرفیت های ناب محلات و مساجد به نتیجه مطلوب برسند.
شخصا آمادگی داشته، تمامی مسئولیت های شورا را به دیگر عزیزان واگذار، با کمک سازمان فرهنگی، بسیج، هیئت های مذهبی، کانون های فرهنگی، یاوران شورا و ... ظرفیت های موجود را دهها برابر افزایش داده،در تمامی محلات مجمع مشورتی تشکیل، مدیریت کار آمد محله به خود مردم سپرده شود.
4- با توجه به ظرفیت های شورا و شهرداری در تمامی زمینه ها که امانت مردم بوده،شورا و شهرداری می تواند مدیریت واحد فرهنگی که آرزوی همگان می باشد را تحقق بخشد. نگاهی که شورا و شهرداری را ام المخارج دیگر ادارات و سازمانها می دانند را بایدکنار گذاشت.
به قول معروف: «چشم ها را باید شست، جور دیگر باید دید»
شورا و شهرداری بعنوان مدیریت شهری می بایست نقش آفرین و جلودار باشد اما در چهارچوب سیاست های کلان شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای فرهنگ عمومی فارس.اماکن زیارتی و گردشگری هیأت امنایی اداره شوند. اماکن مقدسه چنین بوده، آرامگاه سعدی و حافظ می بایست چنین شوند و شورا و شهرداری در هیأت امنا نقش داشته باشندتا بتوانند در طرح و برنامه ها مشارکت کنند؛ وگرنه من بعد با دید ام المخارجی ورود پیدا نخواهند کرد تا بدون نقش آفرینی در تصمیمات، هزینه طلب کنند.
برای نمونه، می تواند شورا و شهرداری را راضی نموده، در صورت واگذاری مدیریت سالن مرکزی شهر به شهرداری ، روی تکمیل و اتمام آن بحث و تبادل نظر صورت گیرد.
5- با همتی که در معاونت خدمات شهری و ریاست سازمان آرامستان ها مشاهده می شود، عنقریب می توان شاهد بود آرامستان تاریخی و میراثی دار السلام تبدیل به منطقه زیارتی و گردشگری همچون تخت فولاد اصفهان شود.
بهتر است عزیزان میراث فرهنگی و اوقاف با آغوش باز و تعامل وارد شوند تا این طرح فاخر هرچه زودتر به نتیجه مطلوب برسد و شامل گذر زمان و بایگانی نشود. شورا و شهرداری تمام قد وارد صحنه عمل شده، نیاز به یاری دارد.
6- با توجه به بیان مهندس محمد صالح جوکار ریاست کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی، مبنی بر غیر قانونی بودن شورا یاران و یاوران شورا در تهران و کلانشهر ها، لازم است عزیزان متولی پیگیری نموده، از طریق لایحه شورای عالی استانها یا طرح نمایندگان مجلس موضوع یاوران شورا بعنوان بازوان محلی شورا و شهرداری کلانشهر ها تصویب شده، بصورت انتخابی نه انتصابی و از پائین به بالا،محبوبان محلات با رأی مردم به کمک شوراها آمده تا انتقال دهنده مطالبات،توقعات، نیاز و نظر سنجی حقیقی و واقعی مردم و محلات باشند.
مصوبات نباید بدون نظر خواهی و پشت درب های بسته و بصورت سلیقه ای به محلات تحمیل گردد. مشارکت دادن مقبولان و محبوبان محلی می تواند به شهر ،شور و نشاط داده، خواسته های ضروری مردم در کلیه مصوبات مد نظر قرار گیرد. نمایندگان مجلس فارس که تعدادی عضو کمیسیون شوراها می باشند، می توانند در این امر مهم و کاربردی وارد شده،به حضور پررنگ مردم در صحنه کمک رسانی کنند.
حسن ختام آنکه درب شورا به روی تمام عزیزان شهر، باز است. فارغ از رنگ آمیزی های سیاسی، تشنه شنیدن مطالبات،توقعات،خواسته ها، اعتراضات و مخالفتهای شما بوده تا همدل و همراه، امیدوارانه با اعتماد و اطمینان متقابل، امور مدیریت شهری را به پیش ببریم.
محمدرضا هاجری